Wanneer ben je een tweeverdiener?

Is er een minimumbedrag dat elke partner moet verdienen om ervoor te zorgen dat je voor de belasting het voordeel van tweeverdieners hebt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.6K
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo belastingvoordeel je betaald elk je belasting over je inkomen. Twee verdiener ben je als je samenwoont of getrouwd bent en beide een eigen inkomen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je krijgt juist belastingvoordeel als je als minstverdienende partner niet boven een bepaalde grens uitkomt. Ik dacht ongeveer 7000 euro per jaar. Als je daar onder zit, heb je te weinig belastingvoordeel gekregen, en kan je dat terug krijgen via de "aanrechtsubsidie".
ronron1212
8 jaar geleden
@pokemon dat heb je ook als alleenverdiener.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bedoeld waarschijnlijk: Wanneer aangemerkt worden als fiscale partners ? Daar is geen minimumbedrag voor, wel voorwaarden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/fiscaal_partnerschap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 als je als alleenverdiener minder dan 7000 per jaar hebt, kun je bijstand aanvragen, geen belastingvoordeel
ronron1212
8 jaar geleden
@pokemon je hoeft dan geen belasting te betalen over die 7000. Als je bijstand aanvraagt worden deze inkomsten gekort op de bijstand. is trouwens 6.230
http://financieel.infonu.nl/belasting/119080-belastingvrij-verdienen-2014-en-2015.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De belastingdienst/wet kent het begrip tweeverdiener niet. Dus daarom is het lastig om hier antwoord op te geven. Wel partnerschap voor de landelijke belastingen.
De uitkeringen en toeslagen kijken wel naar het totale gezinsinkomen.
Waarschijnlijk is de vraag
Hoe hoog is de belastingvrije voet? Je krijgt alleen belastingaftrek als je belasting zou moeten betalen zonder de korting. Gevoelsmatig ben je een twee verdiener als jullie beide loon uit arbeid hebben boven de belastingvrije voet. Maar dat is een reactie of een mening en geen antwoord.

Antwoorden (1)

Met een tweeverdiener wordt bedoeld de helft van een echtpaar of ander samenwonend stel, eventueel met kinderen, waarvan beiden een eigen inkomen verwerven via betaald werk.

Er is geen minimum dat je moet verdienen. Verdient één partner niets, dan kun je als fiscale partners overigens nog steeds profiteren van enige belastingvoordelen: je mag bij bepaalde inkomsten en aftrekposten zelf bepalen wie welk bedrag aangeeft in de aangifte.
Als je geen inkomen ontvangt, heb je normaal gesproken geen recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting. Maar als je een fiscaal partner hebt wél. Tenminste als je fiscale partner een inkomen heeft boven de grofweg € 11.000.
SimonV