Brief ontvangen. Moet ik belasting betalen of terug krijgen?

Ik heb zojuist een brief ontvangen met daar in het volgende.

Te ontvangen of te verrekenen € 928
Jaar 2010

Uw inkomen in 2012 is negatief. Dit negatieve inkomen word verrekend met de aanslag over 2010. De verrekening van de eventueel verleende voorlopige teruggaaf is in het bedrag van de vermindering verwerkt.

Loonheffing: € x Bedrag
Inkosmtenbelasting/premie etc € x bedrag
Eerder voorlopige aanslagen: € x bedrag
Eerder vastgestelde bedrag: € 0.-

Te ontvangen of te verrekenen : €928,-

Misschien een hele domme vraag.
Maar krijg ik het nu terug of moet ik dit bedrag betalen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel. Het is verwarrend omdat er staat te ontvangen of te verrekenen. Wat is het nou? haha.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
49.8K
ronron1212
9 jaar geleden
zit er een giro strook onder dan moet je betalen als die er niet bij zit krijg je het terug

Het beste antwoord

Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden.
Het betekent dat je het geld terug krijgt TENZIJ je nog een schuld hebt open staan. Daar wordt dat bedrag dan op in mindering gebracht. Je schuld wordt dus kleiner.
Als het bedrag meer is dan je schuld dan ga je wat overblijft terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

U heeft in 2012 een verlies / negatief inkomen gehad. Waarom vermeldt u niet. Het kan niet gaan om een persoongebonden aftrekpost. Wel kan uw inkomen negatief zijn uitgekomen omdat u te weinig winst als ondernemer had en daardoor op verlies uitkwam. Maar ook hypotheekrente wordt in mindering gebracht op het inkomen waardoor u eveneens op een negatief inkomen kunt uitkomen. Hoe het ook zij: dit negatieve inkomen kan in mindering worden gebracht op het positieve inkomen (winst) van twee jaar daarvoor. (carry back) Dat is voor u het jaar 2010. Als het negatieve inkomen niet of niet volledig op dit jaar in mindering worden gebracht, schuift het negatieve inkomen door naar 2011 en de 9 jaren, voor zover van toepassing ná 2012. (carry forward)

In elk geval is zeker dat u € 928 krijgt. Houdt u in de gaten hoe het zit met 2011. Is er toen aangifte gedaan? En hoe is het met 2013? In elk geval kunt u nog uw belastingaangiften indienen of corrigeren vanaf 2009.

Toeslagen: een toeslag aanvragen kan nog voor 1 september 2014 voor het belastingjaar 2013 of 2014. Voor 2010 kan dat in elk geval niet meer.
fisbel