Vakantie geld kontant uitbetalen zonder de belasting te betalen, kan dit?

Mijn baas wil mijn vakantie geld kontankt uitbetalen zodat ik geen belasting over hoef te betalen. Kan dit? Of is er de kans dat ik het later alsnog aan de belasting moet terug betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Je baas wil dat omdat hij ZELF dan geen belasting hoeft te betalen en/of omdat hij teveel zwart geld in huis heeft en nee dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als bij het gewone salaris moet ook op het bruto-vakantiegeld loonheffing worden ingehouden. Daar ontkomt geen enkele werkgever aan.

Of hij het netto-vakantiegeld vervolgens overmaakt op je bankrekening of als kasgeld uitbetaalt, doet er niet toe.

"Zwarte" uitbetalingen zijn natuurlijk niet toegestaan.

Wat specifiek de gevolgen zijn voor het 'zwart' uitbetalen van de vakantietoeslag weet ik niet. Wel dat zwart werken gevolgen heeft. Aangezien de vakantietoeslag rechtstreeks verband houdt met werken in loondienst geef ik even wat citaten over zwrt werken in het algemeen:

"Als zwart werken aan het licht komt, krijgt de werkgever een naheffing van de Belastingdienst en bovendien een fikse boete. De boete is standaard € 8.000 per werknemer." aldus http://financieel.infonu.nl/belasting/89153-zwart-werken-gevolgen.html

en:
"Wanneer de zwartwerker gepakt wordt op het zwartwerken, zal deze alsnog de loonbelasting moeten betalen met daarbovenop een verzuim of een vergrijpboete, die kan oplopen tot 300% van de te betalen loonbelasting of een bedrag van 4.500 euro aan boete. " aldus http://financieel.infonu.nl/belasting/74703-zwart-werken-en-de-gevolgen.html

Het zal zo'n vaart niet lopen (het gaat alleen over het vakantiegeld, niet over een 'zwart dienstverband'), maar een werkgever die zo te werk gaat, handelt zeer onverstandig!
Computoon
11 jaar geleden
Vakantiegeld is niets meer dan een uitgestelde (bruto) loonbetaling.
Het is een verplichte reservering door de werkgever die deel uitmaakt van je totale bruto jaarloon.
Het aanbod van je werkgever om dit gedeelte netto 'zwart' uit te betalen gaat niet aan de fiscus voorbij.
De belastingdienst beschikt over de vroegere inkomensgegevens van werknemers bij een bepaald bedrijf en over de (vroegere) aangiften van deze werkgever omtrent loonzaken.
Als de werkgever dan plotseling een deel van het uit te betalen brutoloon buiten de boekhouding wil houden dan gaat dit hoe dan ook opvallen. De aangifte door de werkgever zal procentueel lager uitvallen waardoor de inspecteur vragen gaat stellen. Als de inspecteur het niet vertrouwd dan....

Zowel de werkgever als de werknemer krijgen hierop een naheffing die dan ook beboet zal worden. Meestal is de boete 100% van de eerder verschuldigde belasting en premies plus de boete voor het ontduiken van de belasting en premieplicht.