2 banen ongunstiger dan 1 baan?

Tsja, crisis en dus wegbezuinigend, maar inmiddels in de gelukkige positie dat ik van 1 naar 2 parttimebanen ben gegaan.

De situatie:

Baan 1: bruto 780 p.m. (loonheffingskorting op JA)
Baan 2: bruto 270 p.m. (loonheffingskorting op NEE)
Totaal: 1050 bruto p.m.

Via loonwijzer heb ik berekend dat ik dan (afgerond) het volgende netto krijg:
Baan 1: 689 p.m.
Baan 2: 170 p.m.
Totaal: 859 netto p.m.

Stel nu dat ik 1 baan heb, waar ik 1050 bruto per maand verdien, dan houd ik daar volgens de bruto-netto berekening van loonwijzer.nl 906 euro netto van over. 47 euro meer!!! Hoe kan dit? En kan ik dit verschil dan na een jaar via de belastingaangifte terugkrijgen?

Het is toch belachelijk dat iemand die bereid is te werken en zelfs 2 baantjes aanneemt om niet d'r hand op te moeten houden voor een uitkering gedupeerd wordt? Het is in dit geval zelfs zo, bij de situatie met 2 banen heb ik feitelijk nog recht op ietsiepietsie uitkering, en in een situatie waarbij ik datzelfde bruto salaris bij 1 werkgever zou verdienen zou ik boven de mijn uitkeringsbedrag uitkomen!

Wie kan mij dit uitleggen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

Omdat deze vraag in allerlei varianten al vaker is voorbijgekomen hier een algemeen antwoord.

"Bij het kijken naar de hoeveelheid belasting die je moet betalen wordt er niet gekeken naar het aantal banen dat je hebt. Er wordt enkel gekeken naar de hoogte van je totale inkomen. Je betaalt relatief gezien meer belasting, naarmate je inkomen hoger is.

Het kan echter lijken alsof je bij meerdere banen meer belasting betaalt. Dit komt doordat je werkgever op je salaris loonheffing moet inhouden. Van het bedrag van de in te houden loonheffing mag de werkgever een heffingskorting afhalen. Hierdoor houd je jij als werknemer netto meer over. Er vindt nog een verhoging plaatsvindt voor de arbeidskorting. De arbeidskorting is weer van je salaris afhankelijk.

In het geval dat je twee (of meer) banen hebt dan wordt er maar door 1 werkgever de loonheffingskorting toegepast. Er bestaat namelijk maar een eenmalig recht op de heffingskorting. Hierdoor kan het voorkomen dat je bij de tweede werkgever meer belasting betaalt."

Maar per saldo (en dat zal blijken bij de aangifte) zul je zien dat het geen verschil maakt of je je inkomen bij één werkgever hebt verdient of gelijktijdig bij meerdere werkgevers. De uiteindelijk te betalen hoeveelheid belasting blijft gelijk.

De belastingdienst rekent met 'fiscaal loon'. Dat is totaal iets anders dan 'nettoloon'.

Toegevoegd na 13 minuten:
hebt verdient = hebt verdiend

Ter aanvulling:
Ik schreef al: "per saldo (en dat zal blijken bij de aangifte) zul je zien dat het geen verschil maakt of je je inkomen bij één werkgever hebt verdient of gelijktijdig bij meerdere werkgevers. De uiteindelijk te betalen hoeveelheid belasting blijft gelijk. "

De mogelijkheid bestaat dat degene met meer dan 1 baan nog wat belasting bij moet betalen (namelijk als hij met de 2 inkomens samen met de 'top' in een andere belastingschijf terecht komt) terwijl diegene met 1 baan niets hoeft bij te betalen omdat zijn werkgever de verschuldigde belasting volledig via de loonheffing heeft ingehouden. Maar ook dan geldt: per saldo hebben beide personen evenveel betaald.
(Ik ga er voor het gemak even vanuit dat beiden geen andere posten hebben staan op de aangifte IB)
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uiteindelijk betaal je evenveel belasting. Maar omdat jouw tweede baan werkgever niet (precies)weet wat jij in je eerste baan verdient, kan hij niet jou laten profiteren van de belastingvoordelen die gelden voor de laagste inkomens. Maar bij de belastingaangifte waarbij de twee inkomsten worden opgeteld, zal de teveel betaalde belasting worden teruggegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg er voor, dat slechts 1 inhoudingsplichtige (werkgever) de loonheffingskorting toepast, want als dat bij beide werkgevers gebeurt loop je gegarandeerd tegen een verplichte aanslag op omdat je dan éénmaal ten onrechte de heffingsvrije som geniet en dat mag niet. Je bent zelf verantwoordelijk voor een goede loonheffing.
Desondanks moet je kijken of het totale inkomen, bruto leidt tot een verplichte aanslag. In voorkomend geval, zou je een verzoek kunnen doen bij een der werkgevers om meer loonheffing in te houden. Omgerekend per loontijdvak voor het bedrag dat je eventueel in de vorm van een aanslag zou moeten bij betalen. Stel je hebt maandloon en je schat in dat je 600 moet bijbetalen. Dien dan bij een van de werkgevers of beide een verzoek in om naar evenredigheid iets meer loonheffing in te houden. Zo voorkom je tenminste, dat je onverwacht veel moet bijbetalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
@gerardkl
Uw advies kan helemaal niet. Werkgevers houden belasting in allereerst in schijf 1 en eventueel daarna schijf 2, 3, 4. Als het inkomen niet hoger is dan € 19.000 vindt belastingheffing volledig plaats in schijf 1. Als er 2, 3 of nog meer banen naast elkaar bestaan is er dus steeds (allereerst) belastingheffing schijf 1. 1. Wat wel kan is de werkgever verzoeken géén loonheffingskorting toe te passen op de baan.
2. Zelf kan je vragen om een Voorlopige Aanslag. Deze twee mogelijkheden zijn er en niet meer. Uw antwoord de werkgever verzoeken wat meer belasting in laten houden is tegen alle regelgeving en zal dus niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fisbel. U hebt mij niet begrepen. Als beide werkgevers de loonheffingskorting toepassen, krijg je gegarandeerd een aanslag, omdat je dan ten onrecht 1x de belastingvrije som teveel laat toepassen. Als de loonheffing wordt ingehouden en je verwacht dat je moet bijbetalen, kan je de werkgever vragen bijv. 50 per maand meer in te houden. Dat is helemaal niet tegen de regels.