zijn cadeaubonnen belastbaar inkomen?

cadeaubonnen als vergoeding voor internet enquêtes,moet dat als inkomen opgegeven worden aan de belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Niko,
Het is geen vergoeding, maar een verstrekking. De verstrekking van een kadobon wordt in de loonbelasting belast bij de werkgever (vestrekker). Wanneer de kadobon ter ere van een feestdag verstrekt wordt, is die tot 70 euro belast met 20 % eindheffing. Voorheffing betaal je zelf over je ontvangen loon, eindheffing betaalt de werkgever. Jij hoeft over verstrekkingen waarvoor de eindheffing geldt in de inkomstenbelasting dus niets aan te geven.

Het beste antwoord

Voordelen niet in geld, zoals cadeaus voor bewezen diensten, dienen gewaardeerd te worden op de geldswaarde. Dus wat de objectieve "handelswaarde" is. Wel dient het voordeel, dat er mee behaald wordt, te verwachten zijn en mogen de kosten die er mee verbonden zijn op het voordeel in mindering worden gebracht.

Toegevoegd na 13 uur:
Anders gezegd:
Het mag niet een liefhebberij zijn maar niet incidentele bezigheden met per saldo voordeel dat redelijkerwijs te verwachten is
Niet de waarde die op de bon staat maar wat je er aan geld bij verkoop aan een ander voor krijgt is de aan te geven waarde. De gemaakte kosten mag je in mindering brengen in de aangifte. Bijvoorbeeld kosten internet en (afschrijving) hardware. Als het een langdurig tijd kostende bezigheid is kan zelfs aan de huisvestingskosten voor de "werkkamer" en de energiekostren worden gedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry,maar vooral het tweede gedeelte is voor mij"ambtenarentaal",m.a.w.moeilijk te begrijpen.kan het iets eenvoudiger?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kosten maakt voor het uitvoeren van internet enquêtes mag je deze in mindering brengen op de opbrengsten, zodat niet de ontvangsten maar het saldo van opbrengsten minus kosten belastbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok.dankjewel.

Andere antwoorden (3)

Ik zie het als een vrijwilligersvergoeding en vrijwilligersvergoedingen zijn onbelast tot 150 euro per maand/1500 euro per jaar.:

U hebt afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. U bent 23 jaar of ouder. U krijgt een vergoeding van maximaal € 4,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.
U hebt afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. U bent jonger dan 23 jaar. U krijgt een vergoeding van maximaal € 2,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.
U hebt niet afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. U ontvangt een vergoeding die zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk. Dan mag de vergoeding maximaal € 150 per maand en € 1.500 per jaar zijn. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.

Als u alleen deze vrijwilligersvergoedingen krijgt, dan zijn deze onbelast. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, hoeft deze vergoedingen niet aan ons door te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Hoezo is het gewoon nee licht dat eens even toe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Km Jansen, waar heb je dat van die € 500 gelezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zou het niet onder vrijwilligerswerk vallen? Je hebt geen contract, je bent geen eigen baas je doet alleen iets voor een ander waar je een vergoeding voor krijgt in de vorm van een cadeaubon. Niet veel anders dan bijv pleinwacht draaien op een basisschool en daar een tientje voor te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle,
hieronder de omschrijving van vrijwilligerswerk op de site www.rijksoverheid.nl: Vrijwilligerswerk is werk dat u onbetaald en onverplicht doet, voor anderen of voor de samenleving. Voorwaarden vrijwilligerswerk
Het is niet precies te zeggen wat wel en wat geen vrijwilligerswerk is. De volgende criteria gelden in het algemeen voor het werk dat u als vrijwilliger doet:
Het werk is in het algemeen belang of in een specifiek maatschappelijk belang.
Het werk heeft geen winstoogmerk.
Uw werk als vrijwilliger kost de arbeidsmarkt geen banen en komt niet in de plaats van een betaalde baan. Conclusie: Wat Niko omschrijft is niet voor anderen of de samenleving, dus geen "goed doel". Daarom is het m.i. geen vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is een onderzoek naar maatschappelijke problemen niet voor anderen of de samenleving? Sowieso worden de uitkomsten van elk onderzoek gebruikt voor 'anderen of de samenleving'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle,
Waar heb je gelezen of kunnen begrijpen dat het nu ineens om een onderzoek zou gaan naar maatschappelijke problemen? Dat argument komt m.i. uit de hoge hoed.
Het is m.i. zeer twijfelachtig of de vraag of de uitslag van ELK onderzoek gebruikt wordt voor anderen of de samenleving.
M.i. gaat het vaak om commercieel belang dat bedoeld is om een product of diensten te laten beantwoorden aan de eisen van de markt. Dus marketing met economische doelen.
Dus niet van algemeen of maatschappelijk belang voor andereN maar het eigen belang van EEN andere.
Ja

Alle betalingen zowel cash als in natura (cadeaus en tegoedbonnen) zijn belastbaar.

Echter dient men een behoorlijke hoeveelheid te hebben (+/-€2000.00) al vorens er extra beslating over betaald moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
o cadobonnen kunnen wel degelijk gezien worden als belong waar haal jij het bedrag van 2000 euro vandaan?
fisbel
11 jaar geleden
Theodbn: de grens van € 2000 belastingvrij voor cadeaubonnen bestaat eenvoudigweg niet. Het zal dan ook geen zin hebben je te vragen een bron te noemen.
--------------------------------------------------------------------------------------
Aangenomen mag worden dat slechts weinigen zich gedwongen of gedrongen voelen de bonneninkomsten op hun aangiftebiljet te vermelden. Doeltreffende controle hierop is niet of nauwelijks mogelijk. Deze papieren belastingmaatregel staat mijlenver van de praktijk. Wel komt het voor dat de Belastingdienst naheffingsaanslagen aan werkgevers oplegt m.b.t. cadeaubonnen, geschenken, kerstpakketten. Deze verstrekkingen zijn in principe belast als loon in geld. De werkgever betaalt dan de belasting in de vorm van een eindheffing van 20%. Dit mag tot een bedrag van € 70 inclusief btw per werknemer per jaar. Daardoor wordt het cadeau voor de werkgever wel duurder: een kerstpakket van € 50 bijvoorbeeld kost de werkgever € 60. Vanaf 2011 kan de werkgever ervoor kiezen om voor de vergoedingen en verstrekkingen gebruik te maken van de werkkostenregeling. Dat is nog niet verplicht. Tot 2014 mag nog de oude regeling worden toegepast. In de werkkostenregeling kan tot 1,4% van de totale fiscale loonsom zaken onbelast aan de werknemer worden vergoed of verstrekt. Zie:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/bijzondere_vormen_van_loon/c_tot_en_met_g/geschenk_in_natura
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht uit zijn duim?
Peter1963

Beste Niko,
Het is geen vergoeding, maar een verstrekking. De verstrekking van een kadobon wordt in de loonbelasting belast bij de werkgever (vestrekker). Wanneer de kadobon ter ere van een feestdag verstrekt wordt, is die tot 70 euro belast met 20 % eindheffing. Voorheffing betaal je zelf over je ontvangen loon, eindheffing betaalt de werkgever. Jij hoeft over verstrekkingen waarvoor de eindheffing geldt in de inkomstenbelasting dus niets aan te geven.