Heeft de bank een meldingsplicht aan de belastingdienst over het spaarsaldo?

Ik ben benieuwd of de bank verplicht is om een melding te maken aan de belastingdienst? Zo ja, bij welk spaarsaldo van een gezamenlijke e/o rekening?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Ja wij kennen in Nederland geen bank geheim
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er om onverklaarbare redenen ineens verdacht hoge bedragen op je rekening gestort worden dan is een bank dit verplicht te melden aan de politie (meen ik ergens gelezen te hebben, zeker weten doe ik het niet). Het geld kan dan bevroren worden en daarna zal een rechter zich erover ontfermen.

Mocht alles toch bijna in orde blijken te zijn, maar er moet alleen nog belasting erover betaald worden dan zal dit vanzelf bij de belastingdienst terrecht komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
De bank meld alle te goeden aan de bank. Het gaat hier in de vraag om spaar geld niet om verdachte transacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en dat gedeelte wordt in het onderste gedeelte beantwoord. Bovendien heeft OP het in de vraag over het spaarsaldo. Hoe dat saldo bereikt wordt speelt ook mee.
Ja, banken moeten je gegevens doorgeven aan de belastingdienst. Dit heet renseigneren. Het maakt hiervoor niet uit hoeveel saldo je op je rekening hebt. De gegevens die jij op je jaaropgave hebt staan, worden ook aan de belastingdienst gerenseigneerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mocht je doelen op (éénmalige) hoge stortingen, dan is de Wwft (wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme) van toepassing. Aan de hand van een aantal indicatoren is het mogelijk dat de bank deze 'verdachte' transactie dient te melden. Zie hiervoor ook: http://www.afm.nl/nl/professionals/regelgeving/wetten/wwft.aspx
Met het oog om de juistheid en de volledigheid van de jaarlijkse inkomstenbelastingaangiften te controleren door de Belastingdienst zijn banken in Nederland verplicht het saldo per 1 januari te melden.
Voor zover ik heb begrepen wordt daarbij het saldo bij een en/of rekening toegerekend aan de eerstgenoemde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je hier geïnteresseerd in bent: in het uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 staat in artikel 22 dat o.a. banken administratieve meldingsplicht hebben aan de belastingdienst. Je kunt op google "22 uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001" intoetsen en dan krijg je als resultaat dit artikel te lezen.