Zorg en huurtoeslag terug betalen?

Bij de definitieve berekening van de zorg en huurtoeslag over 2009 moeten ik en mijn partner ong. de helft van het ontvangen bedrag terugbetalen. Nu is dat niet zo gek als je over de inkomensgrens bent heengegaan maar dat zijn wij niet. Sterker nog we hebben 4 maanden zorg en huurtoeslag ontvangen met een toetsingsinkomen van 26,500 zouden wij volgens de proefberekening recht hebben op een bedrag van 43 euro per maand aan huurtoeslag en 92 euro per maand aan zorgtoeslag.
Het totaal ontvangen bedrag is ong 800 euro waarvan 420 terugbetaalt moet worden.

Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Controleren:
Op de definitieve aanslag moet je controleren of het toetsingsinkomen (op de achterkant) overeenkomt met het verzamelinkomen van jullie aangifte van 2009. Als dit niet zo is, dan verklaart dat het verschil.

Dan: als het wel klopt, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een te laag inkomen opgegeven tijdens het aanvragen. Als je kijkt naar je voorlopige beschikking dan staat daarop het inkomen waarop de betaling gebaseerd is.

Als je volgens de proefberekening 4 maanden lang recht had op een totaal van 540 euro, dan kan het zijn dat je je huur verkeerd opgegeven hebt. Dit kan in het toetsingsprogramma of bij de aanvraag zijn. Kijk ook daarvoor naar je originele beschikking.

Controleer ook op die oorspronkelijke beschikking of je daar wel goed aangegeven hebt dat jullie samen waren. Als jullie geen zes maanden samen woonden (ik zie steeds die 4 maanden) dan waren jullie geen toeslagpartners en dan zouden jullie de zorgtoeslag als twee individuën moeten ontvangen. De huurtoeslag was wel voor jullie beiden.

Als het wel klopt: je kan bij de belastingdienst een betalingsregeling vragen. Als je het erg slecht hebt dan kan die op aanvraag over 24 maanden uitgesmeerd worden. Als het niet klopt dan heb je zes weken om in bezwaar te gaan. Geef in dat bezwaarschrift aan wat er niet klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien extra aftrekposten gehad in het jaar van aanvraag en nu niet meer?