Een uitzendbureau berekent in haar factuur 19% btw over doorberekende reiskosten aan onze organisatie door. Mag dat?

Uitzendkrachten / gedetacheerden hebben bij onze organisatie recht op reiskostenvergoedingen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld OV-kaarten declareren. Deze declaratie dienen zij in bij het uitzendbureau. Het uitzendbureau keert de gemaakte kosten uit aan de uitzendkracht en brengt dit vervolgens in rekening bij onze organisatie. In de doorberekening naar ons berekend het uitzendbureau echter ook nog 19% btw.

Is deze doorberekening aan te merken als "doorlopende post", waarbij derhalve geen BTW in rekening gebracht dient te worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
ronron1212
11 jaar geleden
doorlopende post??????
Je betaald als bedrijf gewoon btw en en je verrekend met de belasting

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.

Er is pas sprake van een doorlopende post als er een directe relatie is tussen u en de werknemer. Dat is niet het geval: de werknemer is in dienst bij het uitzendbureau en die werknemer declareert ook zijn reiskosten bij die werkgever.

Het zou anders zijn als de werknemer de kosten direct bij u declareert, maar het uitzendbureau schiet deze voor. Dat is natuurlijk niet zo: zoals gezegd, de werknemer declareert zijn reiskosten bij het uitzendbureau.