Fiscale gevolgen hypotheekverstrekking aan Duits bedrijf?

Nederlander verstrekt lening aan Duits bedrijf. Ontvangt rente en aflossing. Wat betekent dit fiscaal voor hem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp verleent een Nederlands persoon een lening aan een Duits bedrijf en vraag je om de fiscale gevolgen voor die Nederlander?

In dat geval is het namelijk erg eenvoudig. De lening is een vordering op dat bedrijf en moet meegenomen worden in de berekening van het vermogen in Box 3. Er moet dus ieder jaar aangegeven worden wat het uitstaande saldo van die lening is op 1 januari en op 31 december van dat jaar. Het gemiddelde saldo is het vermogen. Hij betaalt daar de zogenaamde vermogensrendementsheffing op. Dit is 30% van het rendement (en dat is vastgesteld op 4%). Hij betaalt dus per saldo 1,2% van het gemiddelde vermogen aan belasting in box 3 (overigens na aftrek van de vermogensdrempel van € 17.600 p.p, maar dat laat ik om het makkelijk te maken even buiten beschouwing).