Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft mijn man belastingvoordeel als ik stop met werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
740
ronron1212
10 jaar geleden
Misschien dat ligt aan zijn inkomen krijgt hij dan zorgtoeslag en huursubsidie maar geen verlaging van de belasting.
Poet
10 jaar geleden
Als jullie allebei stoppen betaal je nog minder belasting!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je de heffingskorting bedoeld?
fisbel
10 jaar geleden
U moet eerst eens de leeftijd van u en uw man vertellen.
Voorbeeld: als uw man AOW-er is kan hij partnertoeslag AOW krijgen. Als u nu een baan heeft met een inkomen van minimaal € 1310,33 bruto per maand en u besluit met werken te stoppen, krijgt uw man ruim € 9000 AOW-partnertoeslag per jaar!
Dit is een extreem voorbeeld van een mogelijke situatie. Maar als onvoldoende gegevens beschikbaar zijn kan er slechts een heel algemeen antwoord komen zoals: u krijgt als niet niet meer verdienende recht op overdracht van de algemene heffingskorting (maximaal ruim € 2000 – afhankelijk van uw leeftijd)
U beiden krijgen wellicht meer toeslag (huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag)
Maar als er géén huurwoning is / uw man verdient meer dan pakweg € 50.000 / u heeft geen kinderen, dan is er van toeslagen sowieso geen sprake.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In principe niet. De heffingskortingen zijn persoonlijk. Wellicht heb je wel recht op Algemene Heffingskorting (in de volksmond aanrechttoeslag genoemd), zie link.

Doordat het gezamenlijke huishoudinkomen naar beneden gaat kan het ook zijn dat er toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag en dergelijke) van toepassing worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding