Wat te doen met een afzuigkap die kapot gaat nadat het koopcontract van de woning al getekend is?

Nadat het koopcontract van mijn woning (ik ben de verkoper) is getekend, ging mijn afzuigkap kapot.

De afzuigkap is van ATAG en een nieuwe kopen kost nu ongeveer € 340 (incl montage € 420)
Via Marktplaats ben ik al gauw 75 euro kwijt en dan moet ie nog opgehaald en opgehangen worden.

De kap is 17 jaar oud. Ik las dat de brandverzekering uitgaat van een afschrijving van 10 jaar. Dus m.i. is de kap gewoon niks meer waard. Maar er moet wel iets hangen dat werkt, want zo hebben ze het gekocht. Meer dan 25/50 euro zou ik niet aan vergoeding hoeven te betalen, lijkt mij.

* Makelaar stelde een vergoeding aan de kopers voor.
* Zij willen komen kijken en beslissen wat ze zelf willen kopen. Logisch
* Dan willen zij een vergoeding vaststellen

Welke vergoeding zou fair zijn?
Zie ik een optie over het hoofd? Zo ja, welke zou dat dan zijn?

Dank voor jullie input!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
paulus811
7 jaar geleden
Als de hele keuken 17 jaar oud is zullen de nieuwe bewoners hoogstwaarschijnlijk de keuken inclusief afzuigkap gaan vervangen. Ik zou niet heel veel moeite doen en zeker geen nieuwe of gebruikte kap kopen. 40 a 50 euro lijkt me een hele redelijke vergoeding voor een 17 jaar oude afzuigkap. Als ze meer willen hebben gaat dat lijken op financieel gewin en zou ik een oude gebruikte halen en ophangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Het is een massief eiken keuken met terrazzo aanrechtblad. Kan nog een hele tijd mee dus. Alleen de apparatuur loopt op zijn eindje natuurlijk.
Kopers vinden de keuken mooi en laten hem zitten. Qua vergoeding zitten we op hetzelfde niveau dus. :)
paulus811
7 jaar geleden
Inderdaad, meer dan 50 euro zou ik er niet voor geven. Het zou flauw zijn als ze meer willen, het is tenslotte van belang voor beiden dat koper en verkoper elkaar min of meer te vriend houden tijdens de overdrachtsperiode. Geven en nemen werkt het beste en men zal echt wel snappen dat techniek van 17 jaar oud kapot kan.
tinus1969
7 jaar geleden
420 euro voor een nieuwe afzuiger is een stuk aantrekkelijker dan eindeloos gezeik dat wellicht meer kost.
paulus811
7 jaar geleden
420 euro is een hoop geld als je zelf voor een verhuizing staat.

Antwoorden (1)

Hou er rekening mee dat de vergoeding meer bedraagt als 25/50
zoals je zelf aangeeft bedrag
een nieuwe afzuigkap kost de koper ook geld en die zal geen
genoegen nemen met dit lage bedrag
de koper kan ook eisen dat je zelf een andere afzuigkap plaatst die werkt
ze kunnen ook het zelfde type willen omdat ze deze hebben gekocht bij het huis
als er na de verkoop iets kapot gaat zal je het moeten vervangen en alles werkend moeten overdragen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Je kunt een nieuwe afzuigkap toch niet gaan vergelijken met een 17 jaar oud exemplaar?
TurfGraver
7 jaar geleden
Nee paulus811. Een 17 jaar oude goed werkende zelfde exemplaar mag ook.