Waar kan ik huurkoop regelen voor een woning?

Ik verhuur mijn te koop staande woning al enige tijd. De huurders willen het over circa 3 jaar kopen. Ik lees op internet de voor- en nadelen (dus dat hoeft hier niet herhaald te worden). Maar ik kan niet vinden hoe en waar je dat kan afsluiten. Iemand enig idee?

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor de reacties. Maar wie kan mij helpen met het opstellen van zo'n contract? Notaris, Makelaar, hypotheekadviseur? Heb rondgemaild, maar niemand heeft er ervaring mee. Als ik dat zelf doe is dat niet echt verantwoord denk ik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (2)

Daar hoef je niet echt speciaal iets voor te regelen. Op dit moment wordt de woning verhuurd, en als ze het over drie jaar willen kopen, spreek je tegen die tijd een koopprijs af waarvoor ze het kunnen kopen. Hou er wel rekening mee dat een woning in bewoonde staat - dus met de huurders er in - minder waard is dan een 'kale' woning. Voor de rest gaat alles gewoon zo als bij een normale verkoop. En jij bent geen woningbouwvereniging, dus iets als een terugbetalingsregeling kun je niet zomaar bepalen. (Je hoeft ook niet zo laag met je prijs te gaan zitten ; 10-25 % onder de 'lege' marktwaarde is vrij normaal).

Het gaat om een vrij specifieke situatie die zo te zien niet heel gebruikelijk is ; het beste kun je met specifieke vragen je licht opsteken bij Vereniging Eigen Huis.

In de link staan vooral dingen waar KOPERS op moeten letten als ze een huurwoning kopen, en meestal betreft dat van woningcorporaties. Maar er zullen zeker dingen in staan waar je als verkoper wat aan hebt.

Zowel jij als de koper kunnen tegen die tijd natuurlijk een makelaar in de arm nemen, maar het mag ook zonder.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor het opstellen van een koopcontract kun je terecht bij de makelaar of bij de Vereniging Eigen Huis. Er zijn ook voorbeelden van koopcontracten te krijgen, en je kunt ze natuurlijk helemaal aanpassen naar jullie situatie ; het is niks meer of minder dan een overeenkomst waar jullie het beiden over eens zijn, dus je mag er in opnemen wat belangrijk voor jullie is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Het gaat hierom een eigenaar die zijn eigen huis verhuurt daardoor wordt het bij de verkoop niet minder waard. Het gaat waarschijnlijk om mensen die nu hun hypotheek niet rond krijgen en hopen dat ze dat over een paar jaar wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat begreep ik. En inderdaad, je HOEFT niet onder de marktprijs te gaan zitten, maar het is wel gebruikelijk. (Ook omdat je veel kosten voor de verkoop niet hoeft te maken).
ronron1212
9 jaar geleden
die kosten zijn minimaal bij jou 20 tot 25%
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik schreef 10-25 % dat een bewoond huis in de markt minder waard is dan een onbewoond. De kosten die je bespaart met gesloten verkoop zullen de tien procent zeker niet overstijgen. De pest is dat " marktprijs" nogal willeeurig is. Koper en verkoper zullen het dus gewoon eens moeten worden ; ingewikkelder is het niet.
Wat is huur-koop?

Bij huur-koop wordt er tussen koper en verkoper een overeenkomst gesloten welke contractueel wordt vastgelegd. In de huur-koopovereenkomst wordt vastgelegd voor welke vaste koopsom de koper de woning uiteindelijk zal afnemen en op welke uiterste datum de notariële overdracht zal plaatsvinden. Daarnaast wordt in dit contract een aanbetaling opgenomen, die de koper dient te voldoen bij ondertekening van de huur-koopovereenkomst. Deze aanbetaling is minimaal gelijk aan de aanbetaling die verschuldigd zou zijn bij een ‘normale’ verkoop. Tevens wordt vastgelegd wat de maandelijkse huur bedraagt en welke rechten en plichten de ‘huur-koper’ heeft.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is wel een risico waarvan ik niet weet of vraagsteller de consequenties kan overzien. Huurkoop is feitelijk een soort kopen op afbetaling, waarbij na de overdracht de verkoper wel wordt geacht zijn hypotheek af te lossen.....ik zie daar in de praktijk toch wel leeuwen en beren op de weg. Mij lijkt ' huren & kopen" toch praktischer in dit geval dan " huur-kopen" .
ronron1212
9 jaar geleden
Een notaris is de aangewezen persoon hiervoor.
ronron1212
9 jaar geleden
Marleen ik dacht dat je me met rust zou laten. Maar dit is een normaal proces dat via een notariële akte wordt geregeld en uiteindelijk is het de verkoper die hierom vraag. Zijn huis via een huurkoop verkopen. Dus welke beren jij ook ziet het is een normale juridische procedure.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik min je toch niet ? Ik zet alleen een kanttekening bij huurkoop, maar verder is het een uitstekend antwoord. De plus is zelfs van mij.