mag een werkgever zich met een whatsapp-gesprek bemoeien?

Betreft een groepsgesprek met een paar collega's werkzaam in een grote firma.
Deze groeps-whatsapp is niet voor professionele doeleinden of werk gerelateerde zaken aangemaakt en niemand in deze groep is een leidinggevend persoon.

In deze app werd een verhit gesprek gevoerd over een melding door een collega waardoor een andere collega geschorst werd, en daar werd over gediscussieerd.
Hier werd ook over en weer beschuldigd en gescholden.

Nu is 1 van de leden van die whatsapp groep naar de manager gegaan met dit gesprek en nu worden er mensen op het matje geroepen.

Dit gesprek is buiten werktijd gevoerd.

Mag een leidinggevende/manager zich met dit whatsapp gesprek gaan bemoeien en of consequenties geven aan de mensen die dit gesprek voerden?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Als het de werkverhoudingen verpest en een medewerker meld dit. Kan de werkgever wel overgaan tot maatregelen.
Erna55
7 jaar geleden
"Er werd over en weer beschuldigd..."
Ik kan me voorstellen dat een van de collega's vind dat de situatie uitgezocht en opgelost moet worden, omdat het de samenwerking op de werkvloer ondermijnt of onmogelijk maakt.
De betreffende collega vindt om deze reden dat de baas op de hoogte gebracht moet worden van de conflicten.
De baas "bemoeit" zich er niet zomaar mee, hij reageert op een klacht. Hij acht het tot zijn verantwoordelijkheid om de werksfeer te vebeteren.
Castle
7 jaar geleden
Op mijn werk is dit gebeurt met facebook en niet met whatsapp door een collega. Er is toen iemand berispt door de werkgever maar de werkgever heeft deze terug moeten nemen nadat er een advocaat bijkwam. Interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De gesprekken hebben nota bene nog buiten werktijd plaatsgevonden. Er zijn als ik het goed begrijp verhitte meningen gespuid in groeps-whatsapp. Een besloten groep dus. Je kunt dit vergelijken met een groep die ergens in een huiskamer flink van leer trekt.
Wat binnen gebeurt, hoort binnen te blijven.
Geef mij ook zo'n whatsapplid die er met het gesprek vandoor gaat en het deponeert bij een meerdere op het werk.

Antwoorden (3)

Volgens mij niet, als het iemand in de groep niet bevalt, kan men de groep verlaten. That's it.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Min is niet van mij maar wel terecht. Hier wordt niet gevraagd om een mening maar om feiten.
Als hier specifiek over de werkgever wordt gesproken en dit door een werkgever vrijwillig ter inzage is gegeven mag de werkgever er naar handelen.

Dit betekend dat de werkgever het intern mag afhandelen maar als de werkgever in zijn "goede naam" wordt aangetast hij zelfs aangifte mag doen van smaad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt het verhaal niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeker wel. Er werd gediscussieerd op een whatsapp omtrent een beslissing die een leidinggevende had genomen,
Gelukkig mag dit. De persoon die het betreft mag namelijk wel degelijk dat gesprek gebruiken om bijvoorbeeld zijn punt te maken of een klacht te uiten. Leden van een Whatsapp-groep hebben GEEN zwijgplicht of beroepsgeheim. Bovendien was dit duidelijk gerelateerd aan het werk. Als je dat soort situaties niet wilt hebben, voer dan geen Whatsappgesprekken.

Overigens, als deze ruzie gewoon aan de borreltafel had plaatsgevonden had de persoon in kwestie OOK verhaal kunnen gaan halen. Alleen had hij dan geen extra ondersteuning in schrift gehad. Maar dat maakt de informatie niet minder bruikbaar.
Het voordeel van een conversatie bewaren, is dat er weinig ruimte overblijft om je er uit te draaien of te relativeren ; er staat wat er staat.

Het betreft uitsluitend een heel mooie, betrouwbare onderbouwing (voor béide partijen trouwens) in een geschil dat sowieso aanhangig gemaakt had kunnen worden.

Stel je voor dat dit niet mocht ; dan zouden kinderen in school-whatsapp-groepen ongebreideld kunnen pesten zonder dat de leraar ze zou kunnen aanpakken. Ik vind het bijzonder prettig en wenselijk dat we dit middel tegenwoordig hébben, lten we het ook voorál gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ik weet niet wat dit met de vraag te maken heeft
Stel je voor dat dit niet mocht ; dan zouden kinderen in school-whatsapp-groepen ongebreideld kunnen pesten zonder dat de leraar ze zou kunnen aanpakken. Ik vind het bijzonder prettig en wenselijk dat we dit middel tegenwoordig hébben, lten we het ook voorál gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 De meeste mensen kennen dat als een vergelijking. Als je vindt dat de vergelijking ergens spaak loopt, dan moet je even uitleggen waarom.
ronron1212
7 jaar geleden
MrTomaat wat op een school voor een leraar wel mag is niet gelijk aan wat een manager met zijn medewerkers mag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om het "geheim" of "prive" zijn van whatsapp-gesprekken. Dat zijn ze niet.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen dat staat nergens in de vraag het gaat erom of de werkgever zich er wel of niet mee mag bemoeien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of het nou wel of niet is toegestaan, ik vind het niet fraai als er een groepsdiscussie plaatsvindt (of dat nou een whastappgroepje is of een groepje ergens in een café) dat een van de groep met de uitspraken naar de baas loopt. Bij zoiets twijfel ik altijd of er wel goede bedoelingen zijn van de melder. Een whatsappgroep is toch een besloten groep? of loop ik achter.
Wat in besloten kring gebeurt, moet in besloten kring blijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat toegestaan is in de verhouding leerlingen en leraar is niet altijd automatisch ook toegestaan in de verhouding medewerkers - werknemer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JoanDarc, wordt hoog tijd dat u de grondwet is naleest. Hoofdstuk 1. Grondrechten
Artikel 1 Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.