Hoe kun je kcal van je ontbijt het beste vergroten als je in de ochtend moeilijk iets weg krijgt?

In de ochtend heb ik niet zoveel tijd om echt wat te maken, en vind het moeilijk om wat weg te krijgen.

Neem nu meestal een maaltijdshake van +/- 400 kcal, maar wil dit graag verhogen naar 600-700, als het goed is heb ik dan in de middag en avond minder honger.
Hoe kan ik dit het beste doen?
‐--------
Hoe ik nu eet:
6:30 maaltijdshake (400 kcal)
10:00 250 gr kwark (130 kcal)
12:00 warme lunch, restjes avond ervoor (+/- 500 kcal)
14:30 250 gr kwark (130 kcal)
18:00/18:30 avondeten (+/- 600 kcal)
Toevoeging 29-09-2022
Hoe ik het nu anders doe is havermout of chia toevoegen aan de kwark van 14:30, hierdoor vult het meer en red ik het tot avondeten.

Ritsuka
een jaar geleden
1.7K
Cryofiel
een jaar geleden
Even een paar vragen - Is het een optie een kwartier eerder op te staan zodat je meer tijd hebt? Als je behoefte 1500-2000 kCal is, is 400 kCal als ontbijt toch helemaal niet gek? Is het een optie twee ontbijtjes te nemen? Het eerste thuis, zoals nu; het tweede neem je mee naar je werk en neem je zodra je daar aankomt (of zet je daar in voorraad in de koelkast, als die mogelijkheid er is).
Ritsuka
een jaar geleden
@Cryofiel mijn behoefte is 2000 kcal momenteel. Ik heb in de ochtend echt tijd nodig om op te starten, mijn wekker gaat om 6 uur, ik ga van huis om 7.10 uur. Moet ook nog mijn zoontje van 3 aankleden en ontbijt geven in die tijd. Op het werk is mijn eerste pauze om 10 uur. Ik neem altijd al bakjes mee voor lunch en tussendoor.
10.00 uur 250 gram kwark
12.00 uur warme lunch
14.30 uur 250 gram kwark
Cryofiel
een jaar geleden
Als ik vragen mag... GBP?
tinus1969
een jaar geleden
Je schreef:
"Neem nu meestal een maaltijdshake van +/- 400 kcal, maar wil dit graag verhogen naar 600-700, als het goed is heb ik dan in de middag en avond minder honger."
Van eten krijg je honger - hoe minder je eet, hoe minder honger je hebt. Het heeft geen zin om 's ochtends meer te eten in de hoop dat je 's avonds dan minder honger hebt. Omgekeerd is de beste manier om s' ochtends meer te eten, door vroeg te beginnen met in ieder geval iets te eten.
Ritsuka
een jaar geleden
Ik weet niet wat de afkorting GBP betekend
Cryofiel
een jaar geleden
Gastric bypass. Ofwel een maagverkleinende operatie. Mensen met een GBP moeten vaak om de twee uur iets (niet te veel) eten. Ik meende in jouw schema zoiets te ontwaren - vandaar mijn vraag.
Ritsuka
een jaar geleden
Ik eet inderdaad om de 2-3 uur, maar dat is omdat ik problemen heb met lage bloeddruk door dysautonomie.
Door experimenteren erachter gekomen dat dit het beste werkt. Zo heb ik een ritme, anders vergeet ik wel eens te eten en te drinken (voel dan geen honger of dorst) en ineens voel ik mij gigantisch slecht.

Antwoorden (2)

Door 's ochtends niet direct ontbijten en is eigenlijk ook beter. Iets later meer kans dat je wel trek hebt. Indien mogelijk je ontbijt meenemen en bijvoorbeeld op je werk eten. Iets eerder van huis gaan dan. Overigens is een evenwichtige maaltijd belangrijker dan het aantal calorieën.
Voor ontbijt kan je eigenlijk bijna alles wat je bij de warme maaltijd eet ook eten. Bijvoorbeeld rijst, groente, stukje vis, ei of vlees. Als je wat extra kookt, kan je dat de volgende ochtend zó meenemen.
In shakes en kwark weinig vet en geeft dus ook minder verzadiging.
Resistent zetmeel zorgt ook voor meer verzadiging.
Toegevoegd op 16 september 2022 08:48: tekst
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Ik heb niet perse trek, MAAR ik heb wel voedsel nodig.
Anders krijg ik problemen met lage bloeddruk en bloedsuiker. Op mijn werk kan ik niet zomaar wat eten, pas in koffiepauze om 10 uur. Ik krijg in de ochtend echt geen rijst met groente en vlees weg..
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
In een shake en kwark doorgaans weinig vet en vet heb je wel nodig. Ook verzadigd vet. Al die zuivel kan wat veel zijn. Oplosbare vezels en eiwit geven ook verzadiging.
Natuurlijk snap ik dat niet iedereen zomaar kan eten op het werk. Daarom had ik het ook over iets eerder vertrekken en dus wat eten voordat je aan het werk gaat. Is ook hoe ik het doe als ik ergens moet zijn. Gewoon ontbijtje meenemen en van tevoren eten.
Als je weinig vet en oplosbare vezels eet, krijg je ook eerder problemen met je bloedsuikerspiegel en eerder trek. Daarom kijken wat meer verzadiging geeft. Bijvoorbeeld boekweit is ook goed voor je bloedsuikerspiegel, Heeft niet die snelle koolhydraten en geeft langere verzadiging. Wat ik noemde, is natuurlijke een voorbeeld. Gaat me erom dat je van alles kan bedenken. Bijvoorbeeld wraps of chapati's maken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Edelgistvlokken kunnen ook helpen voor je bloedsuikerspiegel en meer verzadiging. Sinds ik anders eet, red ik het met drie maaltijden per dag. Je kan eens wat lezen over keto.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Als je wat evenwichtiger zou eten dus geen magere producten en melksuiker, hoeft een ontbijtje om tien uur ook geen probleem te zijn. Koude hap uit de koelkast, zoals de kwark, ook niet echt bevorderlijk.
Ritsuka
een jaar geleden
Op een gemiddelde dag heb ik 130g eiwitten en 70 gram vetten binnen.
30 g vezels lukt ook wel. Boekweit en edelgistvlokken kan ik eens proberen. Keto ga ik niet doen. Ik heb geen epilepsie.
Cryofiel
een jaar geleden
@Ritsuka, keto wordt door sommige alternatieve stromingen als een oplossing voor bijna alles gezien. De wetenschap denkt daar wat genuanceerder over.
Ritsuka
een jaar geleden
@Cryofiel daar ben ik bekend mee. Ik weet dat het alleen in bepaalde medische situaties echt nut heeft.
De eenvoudigste manier om het aantal kcal te vergroten, is door een schep suiker toe te voegen. Qua voedingswaarde heb je daar niks aan en voor je bloedsuikerspiegel werkt het alleen maar nadelig. Je krijgt er eerder sneller trek van dan later. Geen goed idee dus. Kijk ook eens naar wat er nu in je shake zit. Bij kant-en-klaar shakes is dat vaak ook relatief veel suiker en nauwelijks voedingswaarde of voedingsvezels.

Om honger, trek of een flauw gevoel zo lang mogelijk uit te stellen na je ontbijt, kun je het beste zorgen voor voedingsmiddelen die de energie langzaam afgeven aan je lichaam.

Een voedzaam drinkbaar ontbijt kun je het beste zelf maken. De avond van tevoren al klaarmaken, of een deel van de ingrediënten al van te voren bij elkaar in een mixbeker in de koelkast en de volgende ochtend alleen nog even de staafmixer erdoor. Zelf voeg ik liefst banaan en fruit op het laatst toe, op kamertemperatuur, zodat het niet te koud is om te drinken. Als je diepvriesfruit gebruikt, haal dat dan op tijd uit de vriezer om te laten ontdooien anders is het 's morgens te koud om snel op te drinken.
Goede ingrediënten zijn: banaan, fruit zoals perzik, nectarine, mango of avocado. Melk (volle melk ipv magere melk geeft al meer energie). Voeg iets toe zoals brinta, havermout of andere vezelrijke volkorenproducten. Gekookte zilvervliesrijst van de vorige avond kan ook prima door je shake. Eventueel wat groene groente erdoor, zoals spinazie.

De natuurlijke suikers uit het fruit maken het lekker zoet en de smaak van het fruit overheerst al snel de smaak van havermout of spinazie, als je daar niet zo van houdt doe je in verhouding wat extra fruit dat je wel lekker vindt.

Zelf maak ik meestal 500 ml ontbijtshake, als ik weinig tijd heb 's morgens voor een normaal ontbijt met een bord havermout en vers fruit. Meestal drink ik dan thuis de helft op. De andere helft neem ik in een beker mee. Na een half uur reistijd kan ik dat dan nog opdrinken voordat ik daadwerkelijk aan het werk ga. Ik heb zelf ook snel last van flauwtes en lage bloeddruk, wisselende bloedsuikerspiegel. Op deze manier kan ik 3 uur fysiek intensief werk doen voordat ik weer pauze heb. In die pauze neem ik dan een boterham en/of sport-energiereep.

Kijk niet (alleen) naar het aantal kcal, maar vooral naar de voedingswaarde en in hoeverre het ook vulling is voor je maag en gezonde en geleidelijke brandstof voor je lichaam.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Maar door die schep suiker krijg je wel extra honger, en dus behoefte om meer te eten.
Amadea
een jaar geleden
Het lijkt in jouw antwoord te staan dat bananen geen fruit zijn. Wat zijn het dan wél?
Ritsuka
een jaar geleden
Mijn shake is van JimmyJoy, dat is een volwaardige maaltijdshake met voldoende eiwitten en vezels. Brinta of havermout en wat groente erbij is goed idee!
Inekez1
een jaar geleden
Banaan is ook fruit.
Er zijn verschillende soorten fruit. Fruit zoals appels en peren. Fruit zoals sinaasappels, mandarijen en overige citrusvruchten. Zacht fruit zoals aardbeien, frambozen en bessen. En fruit zoals bijvoorbeeld perzik, mango etc. Die laatste soorten zijn erg geschikt voor een smoothie. Banaan ook. Dat is ze apart noem, is omdat het goed te combineren is. Banaan + perzik, of banaan + mango. Ik had het beter kunnen omschrijven als banaan en ander fruit zoals bijvoorbeeld perzik etc.