waarom word mijn broccoli soppig?

Als ik broccoli kook en ik heb het afgegoten zuigt mn broccoli zich vol met water .ook als ik de rauwe broccoli in kokend water gooi, of in water warm laat koken.het word hoe dan ook een sappig groen bosje.het frustreerd me omdat ik graag gebakken broccoli maak met knoflook! wat doe ik verkeerd?

Toegevoegd na 57 minuten:
ik zag aan de reacties dat ik dus mijn broccoli te lang laat koken..is dat bedoeld als je de broccoli in kokend water doet? dus blancheren zeg maar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad. Zeker als je de broccoli nog wil grillen, dan is het puur blancheren.
Broccoli hoeft in principe niet langer dan 2-3 of maximaal 4 minuten in kokend water. Bij voorkeur snij je de roosjes los, dan gaart het ook gelijkmatiger.
Als je de broccoli nog wil grillen of in een pan met olie en knoflook bakken, dan zou ik direct na het koken heel even droog laten stomen, en dan in ijskoud water onderdompelen. Goed afdrogen, en dan pas grillen/bakken. Zout helemaal aan het einde (niet in het kookwater, anders verlies de broccoli te veel water), en bij voorkeur grof (zee)zout.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk kook je het dan te lang. Broccoli hoef je maar heel kort te koken. 5 minuten ongeveer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kort maar krachtig antwoord! bedankt

Andere antwoorden (3)

Voeg wat zout toe aan het water en laat het niet te lang koken.Wanneer je het niet langer dan 20 min kookt en direct afgiet onstaat er geen 'sappig groen bosje '.Als je het wil gaan bakken kook je de broccoli wat korter.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breng gezouten water aan de kook in een steelpan.
Voeg de stukjes stengel toe en laat 2 minuten koken.
Voeg de bloemen met de steeltjes toe en laat 4 tot 5 minuten verder koken tot de broccoli knapperig gaar is.
Na uitlekken is de broccoli klaar om te serveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snij de stelen los van de bosjes, de stelen gaan in het water, en de bosjes in een zeef boven het kokende water met een deksel erop. Zo worden de stelen beetgaar, en de bosjes gestoomd : blijven dus heerlijk knapperig.
De stelen af en toe even inprikken : ze hoeven van mij niet echt gaar te zijn, maar nog 'beet' hebben, zgn. al dente...