Kan je je overdoseren met vitamine A uit levertraan?

Van beta-caroteen (pro-vitamine A) dat van nature aanwezig is in wortelen weet ik dat je je niet kunt overdoseren aangezien het lichaam de omzetting naar vitamine A zelf regelt, hoe zit dat met vitamine A dat afkomstig is van levertraan?

Stel als je teveel levertraan zou binnenkrijgen, ga je dan een vitamine A vergiftiging krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je een specifieke reden dat je extra vitamine A wilt? Is er een tekort aangetoond bij jou?

Het beste antwoord

Dat kan, ja. Te veel vitamine A kan leiden tot 'hypervitaminose A' (van het Griekse 'hyper' = te veel). Symptomen zijn onder meer: gebrek aan eetlust, verminderd gezichtsvermogen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, spierpijn, oogafwijkingen, haarverlies en/of roodheid en schilferen van de huid.

Een langdurige overdosering van vitamine A kan ontstaan als je gedurende een langere tijd meer dan 3000 microgram per dag gebruikt.

Toegevoegd na 12 uur:
Vitamine A (retinol) is een vet-oplosbare vitamine. Het komt alleen voor in dierlijke bronnen. Lever is de rijkste natuurlijke bron. Maar ook eidooiers, zalm en melk bevatten retinol.

Je lichaam kan vitamine A heel goed opslaan, maar het vermogen om vitamine A uit te scheiden is beperkt. Vandaar dat vitamine A zich kan ophopen tot giftige niveaus wanneer de inname in sterke mate de behoefte overstijgt.

Toegevoegd na 12 uur:
Levertraan is een vette olie die gewonnen wordt uit de lever van haai, kabeljauw, en andere kabeljauwachtige vissoorten.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus de vorm van vitamine A in levertreen is de pure vorm en geen beta-caroteen als ik het goed begrijp?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
levertreen = levertraan (tikfoutje)