Maakt het voor de nieren en andere organen uit als je veel eiwitten in 1 keer eet in plaats van verspreid over de dag?

Ik ben sinds kort terug begonnen met fitnessen en heb mijn voedingsschema aangepast.

Stel dat je dagelijks 80 à 100gr eiwitten nuttigt; Ik vroeg mij af of het dan veel uitmaakt voor de nieren en/of andere organen als men bijvoorbeeld die 80 à 100gr eiwitten in 1 keer of misschien in 2x zouden consumeren in plaats van verspreid over heel de dag?

Dus; kan het kwaad als men het in 1 keer of 2x zouden consumeren voor ons gezondheid?

Indien dit ongezond zou zijn, kan iemand daar dan ook een verklaring op geven?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik had laatst eens ergens gelezen dat 10-15 gram eiwit per maaltijd/snack het beste op te nemen is door je lichaam.
Maar heb helaas geen officiele bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt ongeveer 30 gram eiwit per maaltijd opnemen, de rest wordt opgeslagen als vet. Eiwitten verzuren je lichaam dus hou het beperkt per maaltijd. Zorg voor voldoende groente en fruit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel 100 gram per 24 uur eten, aangezien je aan krachttraining doet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie: eiwitten zitten meestal in producten die je lichaam verzuren. Dat is iet anders dan bovengenoemd Google eens op zuur- base verhouding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ivodepivo; Kan je wat meer uitleg geven daaromtrent? Want ik snap het niet zo goed...

Antwoorden (1)

De eiwitbehoefte van een gemiddelde volwassen man is ongeveer 66 gram per dag. 100 gram is dus wel erg aan de ruime kant, en dat is inderdaad geen pretje voor je nieren.

Een langdurige te hoge eiwitinname, kan uiteindelijk leiden tot nierschade en hoge bloeddruk, en wordt zelfs geassocieerd met enkele vormen van kanker. Als je alle eiwitten in je voeding gebruikt om te groeien / spiermassa te kweken zal het zo;n vaart niet lopen, maar zeker als je om welke reden dan ook al risico loopt met je nieren of een verhoogde familiaire aanleg hebt voor nierklachten (hoge bloeddruk, diabetes etc) is het verstandig het eiwitgebruik binnen de normale hoeveelheden te houden.

Daarbij maakt het overigens niet zo veel uit of je al die eiwitten in één keer consumeert of verdeeld over de dag. Uiteindelijk moet het toch allemaal verwerkt worden.

Dat je de vraag hier stelt betekent overigens dat je de bui vermoedelijk al wel ziet hangen, of er terdege voor gewaarschuwd bent.

Overigens vind ik dat e op bodybuilding-fora wel ERG makkelijk over eventuele nierbezwaren heenlullen alsof het zo'n drama niet is. Dat is uitvallen van de nierfunctie echter absoluut wel. Zo is ook u na vet de koolhydraten de Zwarte Piet in de dieetindustrie hebben gekregen het veel te eiwitrijke dieet ("Atkins"- variaten zonder toezicht en op eigen houtje) een toenemend gevaar voor nierproblemen. Helaas heb ik daar in mijn eigen omgeving al twee gevallen van gezien. Nieruitval na krap een jaar overmatig eiwit (en te weinig koolhydraten) eten. Hou dus in elk geval ook je koolhydrateninname in de gaten : niet te weinig. Het is je brandstof ; eiwit is primair bouwstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet niet eens de lengte, gewicht en het de eventuele spiermassa van bovengenoemd persoon maar je vind 100 gram al te veel. Uitvallen van de nierfunctie? Goh, dan bedoel je dus dat die 2 personen niet meer leven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar ; gemiddeld.
En leven : ja, dat nog wel. 1 x dyalise, de ander is met medicijnen en ziekenhuisopname weer opgeknapt. Maar het nierfalen / verminderde nierfunctie blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat alleen van eiwitten? Dat geloof ik niet..
Ritsuka
11 jaar geleden
Je hebt naast eiwitten inderdaad ook nog steeds koolhydraten nodig