Heb ik een slecht drinkpatroon en heeft dit misschien effect op mijn darmen?

Ik drink 's morgens een kop thee 's middags meestal 2 glazen rosivice en dan 's avonds 3 glazen drinken, drink ik te weinig of zit ik ongeveer goed? Ik heb veel last van obstipatie en vroeg me af of ik dan genoeg drink. Ik heb overdag nooit zoveel dorst maar ze zeggen thuis dat het veel te weinig is. Ik weet dat je 1,5 tot twee liter per dag moet drinken maar op hoeveel zit ik dan per dag?

Toegevoegd na 7 uur:
Mijn eetpatroon is goed aangepast en ik loop al onder behandeling ik heb in het begin de eerste week bisacodyl gehad om de bulten in mijn buik weg te krijgen en ik zit nu aan de metamucyl en magnesium tabletten maar op de 1 of andere manier blijft het probleem terugkeren. Het is niet een tijdelijk probleem want loop er straks al bijna drie jaar mee en het is niet alleen een onregelmatige stoelgang. Heb harde bulten in de buik, kan geen strakke broeken meer verdragen op de buik, ben veel misselijk etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Na een hele nacht slapen is je lichaam ietwat uitgedroogd. Zeker als je klachten hebt die gerelateerd zijn aan uitdroging, zoals obstipatie, dan is het eerste advies inderdaad om meer dan minimaal te drinken, en wel water. Begin de dag rustig met twee glazen om het vochttekort aan te vullen. Dat er in voeding en dranken water zit is waar maar om dat voedsel en die opgeloste stoffen, zoals suiker, te verwerken heeft het lichaam meer water nodig dan dat je alleen maar water zou drinken. Ik denk dat je zeker tweemaal zoveel moet drinken, vooral in de vorm van water maar thee is ook goed. Vermijd liever al te zoete drankjes. Veel suiker heeft geen goede invloed op de darmwerking.

Op zich is het een goed idee om achtergebleven poep kwijt te zien raken maar je moet er natuurlijk vooral voor zorgen dat je een gezonde darmwerking terugkrijgt. Dat doe je door voldoende vezels (prebiotica) in te nemen. Volkoren producten in plaats van geraffineerde is al een goed idee, naast voldoende groente en wat fruit. Probeer na te gaan waar je darmen het beste bij blijven werken. Voedsel waar je wat overgevoelig voor bent kan diarree veroorzaken maar ook obstipatie. Middelen als Metamucil kun je prima als onderhoudsmiddel gebruiken omdat ze de darminhoud zachter houden door meer vocht en vezels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

1 glas drinken is circa 200 ml (over het algemeen).
Met 6 glazen in totaal kom je dan op 1200 ml. Je zou dus iets meer kunnen drinken om goed te zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Grootte van een glas verschilt, meestal is het 150 ml of 200 ml. Je drinkt dus tussen de 900 en 1200 ml op een dag.

Probeer een halve liter flesje water mee te nemen naar school en dat het aan het einde van de dag leeg is. Dan zit je in combinatie met wat je nu drinkt goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeveelheid drinken is ook afhankelijk van wat je doet op een dag, en hoe warm het is. Maar probeer wel de 1,5 liter aan te houden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk in het ziekenhuis voor de schoonmaak. Ik werk ondertussen dagen van 06.00 tot 10.00 12.15 tot 14.00 en van 17.00 tot 19.30 gemiddeld dus en in het ziekenhuis is de temperatuur wel lekker warm:)
Kimath
12 jaar geleden
ah, en met de schoonmaak loop je ook veel, dan zou ik zeker wat meer gaan drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tis vervelend want ik ben echt geen drinker:P maar wat beter op letten dus;) dankje
Het kan zeker helpen om meer te gaan drinken. Je drinkt nu wel te weinig ja. En het kan zeker helpen tegen opstopping om meer te drinken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah verschilt ook per persoon hè.. Bij mij begonnen die darmproblemen echt twee jaar geleden.. Vroeg me af of het kwaad kon as je last hebt van de darmen;)
Het hangt mijn inziens ook heel erg aan wat je eet. Als je veel vezelrijk voedsel eet (ontbijtgranen, fruit als banaan en kiwi, bruin brood, groenten), dan is meer drinken wel aan te bevelen.

Die 1,5 tot 2 liter per dag is een aanbevolen minimum. Je kunt dus zeker proberen veel meer te drinken.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik heb me er wat meer in verdiept en ben erachter gekomen dat veel water drinken niet helpt. We hebben inderdaad 2 tot 2,5 liter vocht per dag nodig. In ons voedsel zit al veel vocht (gemiddeld 75% van die 2,5 liter) en aangezien je zo'n 1000 tot 1200 ml aan vocht drinkt per dag zou dit genoeg moeten zijn. (Ik ga ervanuit dat je niet veel alcohol drinkt elke dag).

Het is inderdaad slecht om in 1 keer heel veel te drinken; binnen korte tijd meer dan 5 liter drinken kan dodelijk zijn.

Te weinig drinken is overigens ook slecht voor je; je lichaam moet alle afvalstoffen met veel minder vocht afvoeren en dat kan bijvoorbeeld leiden tot nierstenen. Als je te weinig drinkt kun je dat ook aan je plas zien: de urine is dan donkerder dan normaal.

Ik zou ook je voedingspatroon eens onder de loep nemen, ik vermoed dat de constipatie meer daaraan te wijten is dan je vochtinname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah maar te veel is ook niet goed hè.. Denk na 3,5 liter dat je echt vocht vast blijft houden en het slecht voor je is.
Gezien het feit dat je last heb van obstipatie zou dat kunnen betekenen dat je te weinig drink.
Je zou alle bekers, glazen eens moeten vullen en in een litermaat moeten doen, dan weet je hoeveel je drinkt.
Die 1 1/5 tot 2 liter heb je echt nodig.
Als ik zo even tel zit je misschien ruim aan 1 liter, dus toch je drinkpatroon bijstellen naar 2 liter.
Daarnaast moet je voor je obstipatie ook zorgen voor voldoende beweging.
Je stoelgang kun je ook trainen door iedere dag op hetzelfde tijdstip op het toilet te gaan zitten, of je moet of niet, dan kun je de darmen trainen dat je iedere dag op eenzelfde tijdstip aandrang krijg.
Het is ook belangrijk om als je naar het toilet moet, dit niet op te houden, want dan gaat het extra indrogen.
Wanneer alles niet helpt zou ik toch even langs de huisarts gaan met je obstipatie, want dit is niet nodig, maar heel erg vervelend.

Toegevoegd na 5 minuten:
De hoeveelheid drinken die iemand nodig heeft, heeft ook te maken met de lengte van je dikke darm.(Deze gaan ze niet opmeten hoor hihihi)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey dankje;) ik loop al onder behandeling van de huisarts. Mijn darmen trainen heeft jammer genoeg geen zin want ik mag niet op de wc gaan zitten wachten. Op de 1 of andere manier zit het met de darmen niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees hier regelmatig dat je voldoende drinkt.
Als je ruim aan 1 liter !!!! kom, dan drink je echt niet !!!! voldoende.
De bisacodyl die je kreeg is voor vast zittende ontlasting en werkt direct laxerend.
Vermoed dat je magnesium hydroxide krijg, dit geeft een laagje in je darmen, zodat je minder vocht uit de darm verliest.
Metamucil ken ik niet, maar las net (Gezondheidsplein) dat het ook vocht in je darmen vast houd.
Maar nadat ik je toevoeging van je gelezen had zou ik zelf een verwijskaart voor een maag-darm specialist vragen, dit gezien het feit dat je hier al 3 jaar !!! mee loopt.
Voordat je daar heen ga, zul je wel even moeten tellen hoeveel vocht je binnen krijg.
Soep en pap ook even vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet waarom je je darmen niet mag trainen, dit advies kreeg ik zelf ooit van een maag-darm specialist en het werkte perfect. Je moet alleen niet blijven zitten, maar na 10 min. ervan af gaan.
Het werkt ook niet na een paar dagen, met daarbij voldoende beweging, dus wandelen, niet je werk als beweging tellen, maar juist door te wandelen worden de darmen geactiveerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit bij mij gewoon vast. Ik kan wel gaan zitten maar het helpt gewoon niet heb dat al zovaak geprobeerd. Mijn vader werkt op de afdeling waar ze maag en dam onderzoeken doen en die zegt dat de doktoren je daar juist verbieden om te gaan zitten want dan kun je andere problemen krijgen zoals aambeien of weet ik het wat.. Ik wil juist niet naar de maag darm specialist want de dokter heeft al een verwijzing klaarliggen.. Ik wil gewoon graag eerst kijken of ik het qua andere dingen kan bevorderen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aambeien krijg je doordat je ontlasting te dik is en je dan gaat zitten persen.
Dit is absoluut fout.
Lijkt me toch verstandig meer te drinken en vezelrijke voeding te eten, dus vooral GEEN wit brood.
Maar las dat zelfs huisarts al verwijzing voor maag-darm specialist klaar had liggen, dus waarom NIET gaan.
Denk dat je op deze manier je gezondheid niet serieus neem, want een huisarts schrijft die verwijzing niet voor niets.
3 jaar met een klacht blijven lopen is onverantwoord.
Met je drinken zit je ongeveer wel goed.
Maar eet eens elke avond een bordje gewone witte yoghurt.
Dit bevorderd ook je stoelgang.
En je kunt evt zelf wat fruit,of roosvice toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je drink genoeg, het is een hype om zoveel te moeten drinken. Is je urine donkergeel drink dan iets meer, anders is het genoeg. Je moet idd ook op de rest van je eten letten, zoals eerder al genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ermee te maken hebben dat je te weinig drinkt. Drink enkele glazen water meer op een dag om het te testen. Obstipatie kan heel veel oorzaken hebben. Het kan aan de voeding liggen, te weinig drinken maar ook aan stress, te weinig beweging en medicijnen.

*Wat heel goed werkt, is 's morgens op de nuchtere maag een glas lauw water drinken. Het is niet lekker, maar het zet wel de darmen in werking.
*Eet verder ten minste 2 ons groente, 2 stuks fruit, circa 6 sneetjes volkorenbrood en 2 ons aardappelen/volkoren pasta of rijst/peulvruchten per dag.
*Eet en drink je veel zuivel, probeer dan eens om te minderen en te kijken of de problemen dan minder erg worden. Praat eens met je huisarts, als kleine hoeveelheden zuivel al tot constipatie leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met eten let ik er al op;) tging puur om het drinken. Ik drink 's morgens vroeg een glas lauw water en eet overdag gewoon 2 keer brood en en warme maaltijd plus wat tussendoor als ik zin heb. Ik ben er al vier keer voor naar de huisarts geweest.
probeer elke dag fruit tussen door te eten bijv een sinasappel.

Heb je geheid minder last van obstipatie !