Wat doe ik verkeerd bij een inductie kookplaat, waardoor rijst en pasta aanbranden?

Hallo allemaal,

Wij hebben voor het eerst een inductie kookplaat.
Wij hebben hiervoor pannen gehaald bij de Blokker en de Ikea.
Van medewerkers hebben wij begrepen dat deze pannen geschikt zijn voor inductie.
Wij hebben pasta en rijst gemaakt in deze pannen, alleen branden deze pannen aan.
De pasta en rijst blijft plakken aan de onderkant. Wij weten niet wat wij verkeerd doen.
Kan iemand ons vertellen of het ligt aan de pannen of aan ons?

Alvast hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
13.9K
wilkers
3 jaar geleden
Roer je het wel regelmatig door? Pasta plakt erg makkelijk vast aan de bodem.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
We stonden er gewoon hele tijd bij toen we pasta aan het maken waren en waren actief aan het door roeren.

Antwoorden (1)

Net als op gas koken of elektrisch doe je er verstandig aan eerst het water aan de kook te brengen (pasta royaal water, rijst net tot een cm die boven de rijst zal komen). De pasta of rijst toevoegen aan het kokende water en doorroeren tot het weer kookt. Dan de rijst op een heel lage stand zachtjes droogkoken (10 min) en daarna laten uitstomen zonder verwarming. De pasta na de kooktijd afgieten. In de pasta af en toe doorroeren (met een platte spatel losroeren van de bodem) is alleen maar goed. De rijst heeft dat niet nodig. Wel de rijstpan na het leeg maken direct vullen met heet water; is ie later makkelijker schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
We stonden er gewoon hele tijd bij toen we pasta aan het maken waren en waren actief aan het door roeren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Romaissa
Je moet echt zóveel water hebben, dat ook als de pasta gaat zwellen je heel veel waterruimte overhoudt. De pasta moet als het ware blijven zwemmen in de grote pan water; zo niet, gaat ie klonteren en plakken en ook aan de zijkant en de bodem van de pan.Dan kan ie natuurlijk gaan aanbranden. Pasta kook je dus in een zwempan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. We gaan het nog een keer proberen. Zijn er nog meer dingen die we moeten weten bij het koken op een inductie kookplaat?