Welke olie kan ik het beste gebruiken om patat te frituren?

Ik eet 1 keer per week zelfgebakken patat uit de frituur. Welke olie kan ik daar het beste voor gebruiken zodat de frietjes mooi goudgeel worden, lekker smaken en goed ruiken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
27.1K

Het beste antwoord

Arachide olie, gemaakt uit pinda's is gezond en verbrandt pas bij veel hogere temperaturen dan bijvoorbeeld zonnebloemolie. Je kunt het in de grotere supermarkten kopen. Het is maar iets duurder dan zonnebloemolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Vloeibaar vet is het beste. Merk maakt niet zo heel veel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik frituur t liefst in een groote koekepan,met zonnebloem olie.voor mij smaak t lekkerst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frituurolie is gezonder en je krijgt je pan beter schoon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Milde olijfolie. Een bodempje in een wok doen en de patat frituren. De smaak van patat uit echte olijfolie smaakt het allerlekkerst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloeibaar plantaardig vet, en eigenlijk maakt het niet uit wat voor soort. Er zijn wel smaakverschillen, maar die zijn heel moeilijk uit te leggen en je moet het zelf ontdekken. Zo zijn er ook bepaalde merken friet die in bepaalde soorten vet of olie niet lekker worden. En sommige soorten olie stinken meer dan andere ,ook zonder dat de smaak van de patat er minder om wordt.

Zuivere olie zoals zonnebloemolie of olijfolie geeft wel enorme aanslag in je pan die moeilijk te verwijderen is als je te lang wacht met verschonen. Gewoon vloeibaar frituurvet (in de meeste supermarkten van het eigen merk/budgetmerk vrij goedkoop in 2 liter cans te krijgen) is smaakneutraal en vervuilt je pan niet zo erg.

Ook is het belangrijk dat je niet te heet frituurt. 180-190 graden is ECHT voldoende, maar de meeste mensen hebben de neiging de temperatuurschakelaar op vol te zetten (meestal rond de 220 graden) wat voor normale patat en snacks eigenlijk echt te heet is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na een keer of vijf, zes (afhankelijk van wat je er in frituurt ; met kippenpoten bijvoorbeeld redt je dat niet) moet je het vet vervangen, want oude olie is ECHT ongezond, zelfs als het hele dure gezonde olie is.

Olijfolie is ZO sterk van smaak, dat maar weinig mensen dat kunnen waarderen. Je kunt er wel aan wennen, maar patat mag je het eigenlijk niet noemen, het is echt een eigen 'gerecht' zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik bij voorkeur olie of vloeibaar frituurvet. Deze bevatten weinig verzadigde vetten en zijn daarom gezonder dan vast frituurvet.

Voor verantwoord frituren gelden de volgende richtlijnen:

* Frituur bij een temperatuur van 150 tot 180 graden Celsius. Als de temperatuur van de olie te laag is, nemen de producten veel olie op, waardoor ze erg vet worden. Bij een te lage temperatuur bestaat bovendien de kans dat producten niet voldoende gaar worden. Boven 180 graden bestaat de kans dat het product aan de buitenkant verbrandt, terwijl de binnenkant nog niet gaar is.
* Zeef de olie of het vloeibare vet na gebruik.
* Vul gebruikte olie of vloeibaar vet niet aan met nieuwe olie of niet vloeibaar vet.
* Vervang de frituurolie of het vet na zo’n vijf tot zeven maal gebruik en in elk geval als er een sterke geur of smaak aan zit, het donker of stroperig wordt en gaat walmen of schuimen. Op die manier wordt het ontstaan van schadelijke stoffen (PAK’s, acrylamide) beperkt en voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lekkerste frieten heeft U ongetwijfeld met rundsvet (ossewit) ,aangevuld met paardenvet.
Maar ja.....is niet zo gezond schijnt het
Plantaardige Ozo dan maar

Toegevoegd na 11 minuten:
Wil je echt van die lekker geurende en bruin knapperige frieten uit grootmoeders tijd :ossewit met deeltje paardenvet = smaak
Uw frituur moet de eters aantrekken zoals bij een oliebollenkraam

Kies je voor gezondheid:Ozo of andere alternatieven.

Ik zou zeggen: eet gerust frietjes met ossewit .... maar beperk je tot 2 keer per maand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende middelen die worden gebruikt voor het frituren van aardappelen (patat) of andere zaken.
De meest bekende, frituurvet met als nadeel dat de friet bij afkoeling vettig wordt.
Olie, in verschillend soorten en kwaliteiten. (maiskiem, pinda, zonnebloem etc.
Blanke reuzel.
Als je besluit aardappel te bakken in olie, dan zou ik gaan voor een olie met een hoge verbrandingstemparatuur maar geen anarchiedeolie (piindaolie)vanwege de grote hoeveelheid onverzadigede vertzuren.
Verder is het van groter belang de olie regelamatig te verschonen of verversen.
Bak geen panneermeel houdende producten in dezelde olie en ook geen sterkruikende producten als vis, schelpdieren of garnalen.
Als je je aan deze aanwijzingen houdt en goede aardappelen gebruikt als uitgansproduct zul je altijd verzekerd zijn van een lekker frietje.
Als variatie tip: Strooi `ns wat frietkruiden over de patat of de kruiden die ze bij de shoarmaboer over de gebakken aardappeltjes gooien, erg lekker en weer eens iets anders.
Maak van patat ook eens een echte maaltijd.
Vermeng de frietjes eens met erwtjes (liefst verse tuinerwten, gebakken spekjes (niet uitbakken!!!) en ui. Serveer met curry (uiteraard van goede kwaliteit)en mayonaise (liefst zelfgemaakt van verse eieren.of een andere saus die je lekker vind.In het zuiden van het land wordt friet ook vaak gegeten met maggie i.p.v. zout, als jemaggie in huis hebt, p[robeer eens een frietje, ikzelf vond het een verrassende combinatie.
Bon appetit.
Ook sausjes kun je aanpakken; snij eens een uitje fijn door de mayo (eventueel een snufje knoflookpoeder, bieslook of peterselie en een paar druppelscitroensap)
Of druk door een beetje mayo wat ketchup, door de kleur lijkt het al een heel andere saus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onverzadigde vetzuren, die veel in arachideolie zitten, zijn juist gezond. Ben je niet in de war met verzadigde vetzuren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik bedoelde de verzadige, die zijn in hoeveeljeden af te rade t.o.v. bij maiskiemolie, onverzdigedewerken cgolesterol verhogend, het type dat deze olie verhoogd is minderschadelijk.
Koop eeen moderne halogeen pan en de juiste frite. Dat scheelt je een hoop ellende, als jouw gezinleden niet dichtslibben en met gewicht, hart en vaat problemen aan jouw hoofd zeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou voorstellen om olijfolie te gebruiken. vorig jaar toen ik op vakantie in griekenland was, maakten ze daar frieten met olijfolie en ze hadden een goddelijke smaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ossevet is het lekkerst maar erg ongezond daarom bak ik in pindaolie lekker en gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plantaardige olie zoals arachideolie is prima geschikt om te frituren. Bovendien bevat deze minder slechte cholesterol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik distelolie, klinkt wel raar maar als je ooit in Duitsland kan komen dan moet je dit beslist kopen hij is supergezond en niet zo duur. Ik weet niet of je deze in Nederland kunt verkijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik sinds een tijdje frituurolie die 100% rijstolie bevat. Deze wordt gewonnen uit de vlies van zilvervliesrijst en is rijk aan anti-oxidanten en heeft zodoende een cholestorol verlagende werking. Rijstolie heeft een uniek hoog rookpunt(verbrandingspunt) van 245°C en een zeer hoog gehalte aan vitamine E. Rijstolie is iets duurder dan frituurolie met olijfolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga het niet hebben over goed of slecht bij een keer per week. Het lekkerste is ossenwit.