Hoe maak ik ghee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.devoedzamekeuken.nl/hoe-je-makkelijk-zelf-ghee-kunt-maken/
Amadea
6 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/67245/geklaarde-boter

Antwoorden (2)

Ghee is in feite niets anders dan geklarifieerde boter.
Neem een pannetje en doe hier een flinke klomp boter in, zet dit op een heel zacht vuurtje en laat alles smelten, schep het schuin af en giet dan de boter voorzichtig af waarbij je er op let dat het bezinksel in het pannetje blijft.
Hetgeen je nu hebt is geklaarde boter oftewel ghee.
Succes met je boter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bedoelt echt 'Ghee' en geen geklaarde boter? Hierin is namelijk wel een verschil...
geklaarde boter is boter waaruit de vaste melkbestanddelen ( vooral eiwitten) gehaald zijn. De boter is nu helder geworden en verbrandt minder snel. Boter clarificeren gaat relatief simpel, zie
https://passie.horeca.nl/video/9914/Het_clarifiëren_van_boter1

Ghee is echter een geklaarde boter die langer heeft geprutteld en waarvan de vaste bestanddelen zijn gaan karameliseren. De boter is hierdoor bruiner van kleur geworden en heeft een meer nootachtige smaak gekregen.
Doe hiervoor de boter in een steelpannetje met dikkere bodem. Laat de boter op laag vuur smelten en pruttelen. Het water in de boter komt nu naar boven borrelen en de wei-eiwitten gaan een schuimige laag vormen die bovenop de boter komt drijven.
Deze schuimvlokken kan je er steeds weer voorzichtig uitscheppen met een lepel, schuimspaan en ook een theezeefje kan werken. Dit schuim gooi je weg. Roer tijdens dit koken niet in het vet! De boter zal helder en schuimvrij worden.

Je zult zien dat er vaste bestanddelen naar de bodem zullen zinken en ze zullen steeds bruiner kleuren. Dit zal de typische nootachtige smaak gaan geven waar ghee bekend om staat. Dit alles zal zo'n half uur-3 kwartier gaan kosten, let intussen wel op dat de bestanddelen niet verbranden...dit geeft een bittere smaak.
Is de boter karamelkleurig geworden en is er geen schuim meer aanwezig, dan is de ghee klaar. Pas goed op want het vet is gloeiend heet!
Giet de boter door een zeef bedekt met kaasdoek of keukenpapier en zeef hem om daarna in brandschone potjes te gieten.
De vaste bestanddelen blijven achter in de pan.
amc
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Weer wat geleerd! Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@amc Interessante beschrijving.
Zou je de bron van je informatie willen aangeven?
Ook in welke landen en door welke ethnische groepen de door jou beschreven methode gebruikt wordt? De ( "jouw") methode is niet algemeen en daarom mijn vraag. De ghee die ik ken is niet karamelkleurig en wordt genaakt door mensen van India,Pakistan en ook in andere landen door mensen van Indische afkomst.