vriend van me lust geen groente, wat kan hij doen om toch die vitamines binnen te krijgen ?

of als er suggesties zijn hoe hij toch groentes kan eten ofzo, wat hij misschien wel lekker vind. in iedergeval hoe hij die vitamines binnen krijgt ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
6.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Appelmoes er over heen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of hij het lust of niet, als hij vitamines binnen wil krijgen moet hij gewoon groenten eten. Als ik het goed begrijp LUST hij ze niet? Groentes heb je nodig om te leven. Of je ze nou lekker vind of niet, ik heb van kinds af aan alles leren eten en ook al lust hij het niet, hij eet ze maar mooi. Trouwens, hoe oud is die vriend van jou?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als iemand geen enkele groente lust, dan zit het tussen de oren en ligt het niet aan de smaak van de groentes. Worteltjes bijvoorbeeld zijn van zichzelf al heel zoet, en desnoods doet hij er nog suiker overheen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Er zijn zoveel groentes en zoveel bereidingswijzes, er is vast wel iets dat hij lust
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Zodra hij die wel krijgt gaat -ie vanzelf wel gezonder eten." Dat zou je denken, het is dan vaak echter al zo problematisch dat er psychologen e.d. aan te pas moeten komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Groente moet?
Ik ken geen groente waar geen dierlijke variant wat betreft vitamines/mineralen voor is.
Hooguit vitamine c, maar dat kan je uit fruit halen.
Hoewel je voor vit c darmen kan eten (oudere Aboriginals doen dat nog), zal dat voor de meesten geen opties zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Alleen maar dierlijk voedsel eten is niet bepaald een gevarieerd voedingspatroon te noemen. Overigens stellen veganisten precies het omgekeerde... Volgens hen kun je beter alle dierlijke voedsel definitief afzweren en alleen nog maar plantaardig voedsel gebruiken. De meningen verschillen dus nogal. Houd er rekening mee dat dierlijk voedsel misschien ook een boel vitaminen bevat, maar dan in heel andere verhoudingen dan bij groenten. Dus al zou het kloppen dat je alle vitaminen uit dierlijk voedsel kunt halen, dan loop je het risico op een overdosis aan die vitaminen die in overmaat voorkomen in voeding van dierlijke afkomst. Daarnaast bieden groenten natuurlijk nog veel meer dan alleen vitaminen. Ook die extra's zitten niet in dierlijk voedsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Extra's in groente?
Kan je wat noemen? (de combi vlees/groente heeft mijn voorkeur, maar hier wordt gesteld dat het niet kan zonder en dat klopt niet)
Cryofiel
8 jaar geleden
Vezels bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt.
Echter hebben gezonde darmen geen vezels nodig.
Vezels zitten ook in granen. (om bij de vraag te blijven)
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Echter kun je dat van alle voedingsmiddelen zeggen. De mens heeft geen nodig om gezond oud te worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet correct.
Vul (bijna) elke vitamine in en je zal niet gezond oud worden.
Dat geldt ook voor (alle) mineralen. (tussen haakjes omdat er een uitzondering kan zijn die ik niet ken)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vriend zal gewoon volwassen moeten worden en nu alsnog de smaak ontwikkelen die hij als kind al had moeten leren. "Lussiknie" is voor de basisschool ; daarna moet het echt een keer afgelopen zijn met die verwenneritis . Gewoon eten wat er op zijn bord ligt, lekker of niet lekker, dan zullen er vanzelf steeds meer dingen bijkomen die hij wel lust.
Er zullen altijd wel een paar dingen blijven die hij niet lust, maar dat is niet zo'n bezwaar. Zolang er maar minstens tien groentes zijn die hij wel lust om uit te kiezen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Beste jackd, ik heb het over voedingsmiddelen. In de zin van rundvlees, brasem, appel, rode kool en dergelijke. Jouw reactie is dus niet van toepassing omdat je reageert op een uitspraak die ik niet heb gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn inderdaad geen enkele groentes/dieren/granen/vissen waar je niet zonder kan.
We hebben het hier echter of totale groepen.
Dus groente, granen of vlees.
Vegetarisch is te doen, dus je kan zonder vlees.
Zonder dierlijk vet (dus veganistisch) vanaf hele jongen leeftijd zal je niet gezond oud worden. Voor zover ik weet zijn er geen gevallen bekend. (en ik heb behoorlijk wat discussies hierover gevolgd)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarbij het beste is om afwisselend te eten. Dan heb je de grootste kans om voldoende van alle voedingsmiddelen binnen te krijgen. Selectief alleen vegetarisch, of juist alleen vlees zal best kunnen, maar vereist dat je bewuster kiest voor bepaalde voedingsmiddelen. En het belangrijkste: alles met mate, voldoende drinken, en minder zout en suiker
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Blenden die hap: groentensmoothies maken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen: als je dat nou als antwoord zet, kan ik je tenminste plussen ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga ik doen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Juist, pokemon, daar komt het uiteindelijk op neer. Heel gewoon van alles wat eten. Gevarieerd dus. Dat is nog altijd het beste, stofwisselingsziektes daargelaten. De mens is tenslotte een omnivoor.
Cryofiel
8 jaar geleden
Trouwens, vraagsteller - weet je misschien WAAROM jouw vriend groentes niet lust? Gaat het om de smaak, de structuur, de geur, de consistentie, iets anders? Het kennen van de oorzaak helpt vaak bij het vinden van een passende oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat bijna iedereen het wel met Pokemon eens is, met Marleen trouwens ook.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de oorzaak van het "niet lusten", of beter gezegd, naar de betekenis/achtergrond van die woorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak is dwang de oorzaak: Eet je bord LEEG! ... lust ik niet ... EET het op! ... etc. zo maak je een probleem, waar 't niet nodig is... [Ook hier, de uitzondering daar gelaten.]

Antwoorden (4)

Bekend probleem. Mijn vriend - nu man - lustte toen we verkering kregen ook geen groente en nog heeft hij liever niet dat ik 'aardappeltjes, groente en vlees' klaarmaak. Wat ik heb gedaan is de groente verwerken in andere gerechten. Enkele voorbeelden:

- Pasta met saus waar je extra groente aan toevoegt. Helemaal als je de saus vanaf het begin maakt kan je het uiteindelijk pureren en merkt hij niet dat er bleekselderij, prei, wortel en tomaat door zit
- Soepen
- Pizza (zelf maken)

Mocht het 'een vriend' zijn en niet 'je vriend' is het natuurlijk lastiger om voor hem te gaan koken. Je kan dan suggereren dat hij dit zelf op deze manier doet, maar dat is natuurlijk ook niet zo makkelijk voor iemand die het niet lust.
Vitaminesupplementen zijn een mogelijkheid, ik ben er zelf nooit zo'n fan van, groente en fruit geeft altijd meer dan dat supplementen kunnen bieden en zijn beter voor je. Maar het is best een goede optie.

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk antwoord, ook groenten door het gehakt kneden werkt. Heel klein hakken of pureren. Ik vraag me alleen af of zo de dagelijks nodige hoeveelheid wordt gehaald, hopelijk eet hij wel fruit.
Ritsuka
8 jaar geleden
het is in elk geval een begin, vanaf daar kun je het uitbouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus + Deze manier werkt prima bij kinderen, heb ik van horen zeggen. volwassenen kunnen dit iets sneller dóór hebben, denk ik. In ieder geval het proberen waard!
Er is (bijna) altijd een superieure dierlijke optie voor groente.
Dan ga je wel naar orgaanvlees toe.
Vooral lever, maar denk ook aan niertjes, hart, merg, enzovoorts.
Zoek wel vlees van gezonde dieren, van bio-industrie dieren wel je de organen vaak niet eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. Ik ben zeker niet tegen groente. De combi is ideaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook een leuk antwoord, al moet ik er niet aan denken als niet vlees eter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vergeet goeie eieren, dat is voor meer mensen wel een optie.
Amadea
8 jaar geleden
Dat zijn toch geen alternatieven voor vitamines die je normaal met groenten binnenkrijgt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Geen idee. Geef maar een vitamine/mineraal, dan geeft Jackd een linkje in welke stuk vlees/orgaan/dierlijk product dat zit. Ik weet sinds kort dat er volkeren zijn die bijna volledig op vlees teren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat denk ik ook niet, in orgaanvlees zit vooral vitamine A en vitamine B12, voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker wel, noem maar een vitamine die in groente zit en die niet in een dierlijke variant zit.
Realistische hoeveelheden meegerekend, bijvoorbeeld 300gram groente vergeleken met 100 gram lever.
Ik heb ergens een lijst met vitamines per groente/orgaan, maar deze link zegt eigenlijk meer:
http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/hoe-krijgen-eskimo%E2%80%99s-genoeg-voedingstoffen-binnen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was tegelijk met de laatste 2 reacties aan het tikken,
ik zal kijken of ik die lijst kan vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lijst die ik zocht kan ik niet vinden, wel deze waar lever, rood vlees appel en wortel wordt vergeleken.
Zie de tabel onder het eerste stuk tekst. Wel jammer dat ze hier bijvoorbeeld broccoli er niet bij pakken.
http://chriskresser.com/natures-most-potent-superfood/
Cryofiel
8 jaar geleden
@MrTomaat, er zijn inderdaad volkeren die vrijwel uitsluitend van dierlijk voedsel leven en daar zelfs gezond bij blijven. Dat blijkt echter te liggen aan een genmutatie die deze volkeren hebben. Als anderen, die deze genmutatie niet hebben, toch een vergelijkbaar voedingspatroon gaan aanhouden, zullen ze vrijwel zeker ernstige hart- en vaatziekten ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat er genmutaties zijn klopt. Daarmee de stap maken naar vaatziekten klopt niet.
Graag een bron bij deze bewering. Ik ken persoonlijk mensen die niet regulier verklaarbare resultaten hebben geboekt met cholestrol e.d. door zeer veel vet te eten.
(en dat geldt voor iedereen van deze groep)
Cryofiel
8 jaar geleden
Graag een bronvermelding van de spectaculaire bevindingen die je noemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beetje lastig met mensen die ik persoonlijk ken.
De theorie is er gewoon, vet veroorzaakt geen slecht cholesterol,
dat wordt aangemaakt in de lever door overschotten aan koolhydraten. (om bronnen gaan vragen is niet netjes als je zelf bijna nooit met een bron komt)
Cryofiel
8 jaar geleden
Als JIJ al meerdere opzienbarende genezingen hebt gezien, moeten onderzoekers die al helemaal hebben gezien. Die onderzoekers zien namelijk vele malen meer zieke mensen dan jij. Dergelijke opzienbarende - wat zeg ik, ik bedoel natuurlijk: wereldschokkende - uitkomsten zouden namelijk enorm veel aandacht trekken, al was het alleen maar omdat ze zo lijnrecht tegen de huidige inzichten ingaan. (Dat zijn de inzichten die jij afdoet aks 'theorie'.) Juist zulke observaties zouden als eerste worden gepubliceerd - als ze zouden bestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geef bij alles wat ik stel bronnen.
Cryofiel doet dat niet af nauwelijks, hier vraag ik om een bron en als reactie wordt er doorgegaan op mijn persoonlijke ervaring waar een bron niet mogelijk van is. Ik ga niet dit keer mee in deze omwegen, die mijn antwoord laten verwateren.
Verder kan een ieder die een bron wil van mijn laatste cholesterol stelling hier die via p.m. krijgen.
Ook op goeievraag en ze zijn er waarschijnlijk wel, o.a. door tinus19..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
beetje krom die laatste zin, zo beter:
Ook op goeievraag zijn ze er waarschijnlijk al wel, o.a. door tinus19..
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik haal mijn kennis mede uit goede wetenschappelijke bladen. Na anderhalf jaar weet ik dan echt niet meer in welk nummer van welk blad ik over die genmutaties heb gelezen. Is deze kennis dan ineens niet meer toegestaan? En mag iets als "er zijn wereldschokkende genezingen, echt waar, maar niemand heeft die ooit gexien behalve jackd" dan wel? Van die genmutaties weten we dat ze bestaan. Er zijn meer voorbeelden van. Zie volgende reactie, hier past het niet meer.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik zal twee stellingen noemen. In mijn ogen zijn ze identiek. Eerste stelling, volgens mij onzin:
Er zijn volkeren die door een genmutatie in staat zijn veel melk te drinken en daar gezond bij te blijven. Hieruit volgt dat het voor elk volk gezond is om veel melk te drinken. Tweede stelling, van jackd:
Er zijn volkeren die door een genmutatie in staat zijn veel vlees te eten en daar gezond bij te blijven. Hieruit volgt dat het voir elk volk gezond is om veel vlees te eten. - De eerste stelling is onzin.
- De tweede stelling is identiek aan de eerste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad onzin stelling, net als jouw stelling over vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat van die genmutatie wordt betwist Cryofiel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis#Controversy
Cryofiel
8 jaar geleden
Ah, kijk, eindelijk eens een zinnige bijdrage - dank daarvoor!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Genmutatie controversieel: dat maat het stukje over vaatziekten dat daarop gebaseerd is helemaal twijfelachtig. Leuk ook dat er in die wiki over een omschakel periode van 2 a 3 weken wordt gesproken. Vind ik behoorlijk kort trouwens.
Als je vetvertering niet goed in orde is kan je behoorlijk crashen bij zo'n snelle omschakeling, maar dat is snel op te vangen met weer iets meer koolhydraten. Ik vroeg niet voor niks een bron. Niet om te zieken, gewoon om direct te lezen van het artikel en niet een versie viavia. (in dit geval één via)
Amadea
8 jaar geleden
Je nadere aanvulling dat je niet tegen groente bent valt geheel in het niet tegen de eerste zin uit jouw antwoord dat dierlijk superieur is aan groente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat betreft vitamines en mineralen per kilogram is dat ook zo, helemaal als er ook naar de opneembaarheid wordt gekeken, want die is vooral bij rauwe groente nogal laag.
Je hebt gelijk dat ik superieur beter iets neutraler had kunnen neerzetten, dat was ook waarom ik de toevoeging had geplaatst.
Cryofiel
8 jaar geleden
Goed, het kán. Maar kan het voor iedereen? Is het aan te bevelen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
100% dierlijk eten?
Ik denk dat dat bij alle gezonde mensen kan.
Let wel dat iemand die lang geen vlees heeft gegeten mogelijk zeer rustig zal moeten opbouwen. Nee, dat ga ik niet aanbevelen, om meerdere redenen. Kort: een combi is gezonder en ook realistischer want veel organen zijn voor de meeste geen optie meer.
Dat is trouwens vooral op kwestie van opvoeding en cultuur. Wel is het gezonder dan het gemiddelde Nederlandse supermarkt dieet.
amc
8 jaar geleden
Organen bevatten inderdaad veel voedingsstoffen maar het lijkt mij geen goed idee om alleen maar orgaanvlees te eten. Lever bevat behalve veel ijzer ook veel vit.A en daarom wordt het zelfs afgeraden aan zwangere vrouwen en kleine kinderen om veel leverprodukten te eten. Een teveel aan vit.A uit dierlijke producten, kan namelijk een vorm van vergiftiging veroorzaken. Overmatige inname van retinol (vit.A) kan leiden tot allerlei nadelige effecten. Je moet dus zeker niet dageijks lever eten en dit zeker beperken! Het is sowieso niet goed om elke dag rood vlees of organen te eten.
Cryofiel
8 jaar geleden
De conclusie is en blijft dus dat een gevarieerd voedingspatroon stukken beter is dan een eenzijdig voedingspatroon. En ik blijf benieuwd naar de reden waarom die vriend geen groenten blieft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga eens kijken naar traditioneel etende Inuit.
Behoorlijk "eenzijdig" en een stuk gezonder dan wat in Nederland gezien wordt als een gevarieerde voedingspatroon. (schijf van 5 bijvoorbeeld)
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik weet dat jij het niet eens bent met de meeste van onze huidige medisch-biologische inzichten. Dat is jouw persoonlijke mening, en die mag je hebben. Kijk echter eens naar diabetes type 2. Wat daartegen helpt is: bewegen, overgewicht bestrijden, en... veel, heel veel, groene bladgroenten eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En variatie en niet te weinig eten! [diabetes 2] Ik begrijp niet dat orgaanvlees aangeprezen wordt.
Een van de eerste dingen die over vlees eten gezegd wordt, is dat orgaanvlees slechts 1 keer per week MAXI ... MAXIMAAL gegeten mag worden! Het is "afval"-vlees [hart/lever/nieren/maag] dat vroeger weggegooid werd. Nu wordt het voor huisdieren gekocht en soms ook door mensen gegeten.
Gebakken kippenlevertjes met ui vind ik trouwens erg lekker :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Diabetes, dat hebben traditioneel etende Inuit ook niet. Vroeger: hoe ver terug ga je dan? Wat doen roofdieren als eerste: de buik open trekken en de organen eten.
Bij de indianen (Native American) was spiervlees voor de honden. Waarom niet vaker orgaanvlees eten?
Onder voorwaarde dat ze van zeer gezonde dieren komen. Lever e.d. van bio industrie dieren eten, zou ik ook niet te vaak aanraden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Geen diabetes bij Inuit? Bron? Stel dat het zo zou zijn: omdat de Inuit geen diabetes zouden hebben (volgens jouw geromantiseerde wereldbeeld dan, hè), is dat dan volgens jou een goede reden om maar geen groene bladgroenten te eten, en je diabetes maar lekker te laten bestaan? Ga eens na *waarom* roofdieren de organen eten. Niet omdat die het gezondste zouden zijn - dat zijn ze niet (ook niet ongezonder trouwens dan spiervlees). De werkelijke reden is dat je de organen makkelijk kunt bereiken, dat je dan heel snel een flinke EN voedzame portie hebt, en dat je ze mee kunt nemen. Vooral roofdieren die snel door andere dieren worden verjaagd (dat zijn de opportunisten) gaan daarom als eerste op het orgaanvlees af. Ze hebben maar heel weinig tijd, soms maar een halve minuut. In die halve minuut kun je geen grote lappen vlees van het dode dier afscheuren. Met organen gaat dat wel. Ook roofdieren die niet door andere dieren worden verjaagd gaan als eerste voor het orgaanvlees. Ten eerste omdat ze daar lekker makkelijk en snel bij kunnen komen, zodat ze dat ellendige hongergevoel snel kwijt zijn. Ten tweede omdat er altijd opportunisten op de loer liggen die, soms gezamenlijk, proberen het grotere roofdier af te leiden om zelf snel even een hapje te stelen. Welk hapje zal zo'n sluwe opportunist dan stelen, in de vijf seconden die hij daarvoor heeft voordat het grote roofdier doorheeft dat het wordt bedonderd? Juist: het snel, eenvoudig en makkelijk bereikbare orgaanvlees. Dus ook dat is een reden waarom ook grote roofdieren dat orgaanvlees als eerste opeten: niet alleen tegen dat hongergevoel, maar ook omdat er dan veel minder kans is dat zo'n slinkse opportunist een lekkere hap meegrist. Weet dus hoe de natuur functioneert, voordat je een geromantiseerd (en onjuist) beeld schetst. Terug naar de groenten: groene bladgroenten blijven, naast beweging en afslanken, de beste remedie tegen diabetes type 2.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn geen traditioneel etende volkeren waar diabetes een probleem is. (zie mijn eerdere comment over bronnen) De buikholte is voor een groot roofdier niet zo makkelijk bereikbaar als een bilspier.
Ik heb het over alle roofdieren, ook een grote groep leeuwen die niet snel verjaard worden, die leiders krijgen de buik, de rest gaat voor wat ze te pakken kunnen krijgen.
En over alle traditionele volkeren Diabetes 2: groente, weet je ook waarom?
De reden is koolhydraat arm.
Dus groente, maar ook vlees en vooral vet, want anders kom je niet aan je calorieën. Natuurlijk in totaal niet teveel, maar op alleen groente ga je moeilijk aan je energie komen.
Voor diabeten die graag (grotendeels) van hun medicijnen af willen een stukje leesvoer:
http://www.westonaprice.org/modern-diseases/treating-diabetes-practical-advice-for-combatting-a-modern-epidemic/
Cryofiel
8 jaar geleden
De buikholte is uiterst eenvoudig bereikbaar. Eén haal met de klauwen of één "trekkende beet" met de kaken en je bent er al. Uit de buikholte haal je met minder moeite meer voedsel dan uit een bilspier. Twee redenen om dus voor de organen te kiezen. In mijn vorige commentaar was ik trouwens een punt vergeten: dieren kunnen niet koken, bakken en braden, de mens wel. Organen zijn veel makkelijker rauw te eten dan vlees. Zodra de mens zich in veilige groepen ging organiseren, had die geen last had van roofdieren en opportunisten. Het eten hoefde dus niet meer in grote haast te worden buitgemaakt en verorberd. Daarnaast kon de mens intussen wel koken, bakken en braden. Daardoor werd spiervlees een stuk aantrekkelijker. Dit zijn dus twee redenen waarom het gedrag van wilde dieren niet model mag staan voor wat de mens zou moeten doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat een leeuw in je bil bijten, dan blijft er na één hap weinig over.
Spiervlees is prima rauw te eten, doen de meesten van ons nog best vaak, o.a. carpaccio. Ook kort gebakken biefstuk is van binnen enkel warm maar nog steeds zo goed als rauw. (niet boven de 40 graden geweest) Wilde dieren was een voorbeeld.
Kijk liever naar alle "wilde" mensen, die kiezen allemaal eerst voor de organen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Joh, als jij zo graag wilt geloven dat orgaanvlees het beste van het beste is en dat er geen evolutionaire of praktische redenen zijn om de organen het eerste te eten: ga vooral je gang. Geloof wat je wilt geloven. Ik heb mijn punt gemaakt, jij hebt jouw idee naar voren gebracht - ik zie geen reden om door te gaan en door te gaan en door te gaan en door te gaan en door te gaan en door te gaan en door te gaan enzovoort. Conclusie: stoppen met deze onzin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welk punt heb jij gemaakt over orgaanvlees?
Het enige wat ik zie zijn vergeefse pogingen mijn punten te ondermijnen. Dit heeft niks met geloof te maken, alles is gebaseerd op de praktijk en traditionele gebruiken, ondersteunt met wat wetenschap.
Cryofiel
8 jaar geleden
Excuses voor mijn wat onduidelijke verwoording. Ik zal proberen mij wat duidelijker uit te drukken. Wat ik had willen aangeven, is dat het mij nuttig lijkt te stoppen met dit heen en weer geschrijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat was wel duidelijk, alleen dan zou ik niet eerst nog wat dingen gaan vertellen en al helemaal niet in de gebiedende wijs wat melden.
Als je hieronder nog wat schrijft dan ga je blijkbaar zelf graag door.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee, ik ga niet graag door. Dat was dus kennelijk toch niet helemaal duidelijk. Sorry, ik zal proberen me nóg duidelijker uit te drukken.
Het lijkt mij onmogelijk om helemaal geen enkele groente lekker te vinden....er zijn namelijk zoveel soorten! Er is toch vast wel iets wat hij wel eet? Lust hij dan ook geen soep? Tomatensoep is namelijk niet mogelijk zonder er iets van tomaten in te doen en dit geldt voor meerdere soepen...er is meestal wel iets van groenten in verwerkt. Ook champignons zijn een soort van groenten.
Groenten bevatten weliswaar weinig calorieën, maar wel veel belangrijke voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om goed te functioneren.

Misschien is het een optie om te beginnen met weinig van iets wat hij wel lust ook al is het niet graag. De meesten lusten namelijk wel sperzieboontjes en rol die eens in een plakje ontbijt- of katenspek. De boontjes kort beetgaar gekookt in een klein beetje water, een paar lange boontjes tot een bundeltje maken, plakje spek eromheen en dan even onder de grill (of in de magnetron) knapperig maken. De combi is verrukkelijk en wellicht eet hij ze zo wel. Op die manier kan hij groenten leren eten, door er weinig van te nemen en ze aantrekkelijker te maken.

Misschien is het ook een optie om er een smoothie van te maken. Maak een lekkere fruitsmoothie en doe er iets van groenten doorheen, die mild van smaak is en toch goed combineert met fruit. Venkel, komkommer, appel, wat peterselie en water in de blender, is een lekkere combi omdat venkel licht naar anijs smaakt.
Ook goed rijpe pomodoretomaten zijn zoet van smaak. Gecombineerd met sinaasappelen en yoghurt lijkt het net een vruchtensoepje. Op internet zijn er veel ideeën van 'groene smoothies' te vinden.

Hoewel veel groenten verwarmd heel waardevol zijn, kan rauwe groente ook lekker zijn en bevat vooral veel vezels, waar de darmen weer heel blij mee zijn. Maak eens lekkere dipsausjes en zet ipv chips eens mooi gesneden reepjes paprika, worteltjes, bleekselderij, kerstomaatjes enz. erbij. Ook een kaasfondue met niet alleen broodstukjes maar ook kleine voorgekookte krieltjes, geblancheerde broccoli-/bloemkoolroosjes, kleine tomaatjes enz. is heerlijk om in de kaas te dippen en wie weet, gaat hij op die manier groenten wél waarderen. Het is het proberen waard, want ze zijn niet zo goed te vervangen.
amc
8 jaar geleden
Ik ga er van uit dat jij als vraagsteller boven de 16 bent, en je vriend dus van ongeveer de zelfde leeftijd. Dat betekent dat hij (praktisch) volwassen is, en dus niet meer als een klein kind zich kan verschuilen achter "lussiknie" en de rest van zijn leven lieverkoekjes blijven eten. Niet alleen uit het oogpunt van gezondheid - daar zal nog wel een mouw aan te passen zijn - maar ook in sociaal opzicht kun je als volwassene echt niet meer bij mensen over de vloer komen en daar van alles "niet lusten". Dat zal hem uiteindelijk zelfs sociaal behoorlijk kunnen gaan beperken, want je durft als volwassen vent toch niet meer met mensen uit eten te gaan als je bwvs alleen maar patat en kroketten lust ?

Hij zal dus nu op deze leeftijd zelf moeten doen wat zijn ouders op de basisschoolleeftijd al hadden moeten doen : regelmatig nieuwe smaken aanbieden en die mínimaal laten proeven. Na 3 keer is het niet zo erg meer, na 10 keer lust je het gewoon, en naarmate je smaak zich ontwikkelt, ga je zelfs steeds meer dingen echt lekker vinden. Begin met zachte groenten met een neutrale smaak (sperziebonen, wortelen, doperwten), daarna de groenten met een sausje (bloemkool, koolraap, witte bonen in tomatensaus) en uiteindelijk toch ook wat groenten die we rauw plachten te eten (sla, tomaat, komkommer) . Vergeet ook de ui en champignons niet, evenals courgette en paprika, desnoods in kleine stukjes, omdat die in zo verschrikkelijk veel gerechten gaan. Als hij uiteindelijk maar minstens tien dingen lust ; dan kan hij in elk geval een redelijk normaal leven leiden. Zelfs als de "gevorderde" groenten (met uitgesproken smaken) als spruiten, witlof , boerenkool of zuurkool nooit "in the picture" komen.

Is er echt sprake van een eetfobie, dus het niet DURVEN of KUNNEN eten van groente, dan kan hij beter niet langer wachten met hulp zoeken en een goede behandeling krijgen. Is er puur sprake van verwennerij en aanstelleritis, dan is het tijd voor een flinke schop onder zijn kont. Een tussenweg tussen die twee is er eigenlijk niet ; OF je kunt normaal eten, OF je hebt een eetfobie / eetstoornis.

Je kunt wel trucjes bedenken om groenten zo klein en onherkenbaar mogelijk mee te koken in eenpansgerechten, of alles bedekken onder een dikke laag mayonaise of appelmoes, maar dat is in de praktijk geen haalbare kaart. Hij zal echt gewoon een grote jongen moeten worden en leren zijn bordje leeg eten, zoals normale mensen. (Tenzij hij dus, nogmaals, daadwerkelijk iets mankeert.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, met nog mooie nuance d'rbij ook. Tijdens mijn laatste klinische revalidatie hadden we op de afdeling een man van 68; beer van een vent, sterke man, waarbij we op den duur zagen dat hij bij de warme maaltijd alleen een stukkie vlees geserveerd kreeg. We konden daar kiezen en kruisten dus zelf aan welke combi van keuzes we wilden hebben, en onze reactie was meteen: 'Piet, ze zijn je eten vergeten!' Maar nee hoor, het was precies wat Piet (die eigenlijk anders heet) besteld had. Nu lustte Piet blijkbaar ook geen aardappelen, en al hadden we daar ruim keus uit drie verschillende gerechten waarvan we eventueel ook nog componenten konden uitwisselen, en alles was vérs (hadden een eigen keuken, waar vind je dat tegenwoordig nog?) en ik heb daar bijna zes maanden lang elke keer weer heerlijk gegeten. Maar Piet lustte niks. Die kreeg, soms dag na dag, niets anders dan een klein stukje vlees, of soms iets van witte rijst ofzo erbij. Dat zag er inderdaad voor zo'n grote en sterke man die duidelijk de studentenjaren allang voorbij was behoorlijk ehm.. lullig uit. Hij was alleenstaand, en ik heb regelmatig bij mezelf gedacht dat als hij een partner had gehad, die hem wel zou hebben leren normaal te eten. Het is nét iets te gemakkelijk als je alleen woont, en niemand je ooit een vertelt dat het maar een keer voorbij moet zijn en dat je dan maar nieuwe dingen moet léren eren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En toch....beer van een vent, hele leven een eenzijdig dieet gehad, en dan 68 worden (al wijst revalidatie niet op "zonder problemen", maar toch)....de mens is toch een wonderlijk flexibele machine. Maar dan bekruipt me toch de vraag : lustte hij niks omdat-ie alleenstaand was, of was hij alleenstaand omdat hij niks lustte ? Een man die niks lust, daar ben ik persoonlijk snel klaar mee :-S . Lijkt me niet goed voor een gelijkwaardige relatie. Dat zag je ook laatst in dat programma over mensen met een eetstoornis ; jonge knul die alleen fastfood "lustte", maar zijn relatie stond al behoorlijk onder druk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, de man was niet gezond. De meeste problemen die hij had, zijn algemeen genoeg en geven weinig gevaar op herkenning: diabetes type 2, vaatlijden waardoor o.m. beenamputatie en een - vrij licht - CVA. Maar hij was fysiek sterk, in spierkracht althans. En zo zag hij er ook uit. Ik heb hem nooit gevraagd maar eventuele verloren liefdes, zo ver ging ons onderlinge contact niet ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, gewoon "Grow up!"... al die flauwekul, ouders te makkelijk en hij inmiddels te oud [als hij inderdaad 16/17 jaar is] om zo reageren en niet te vergeten natuurlijk: ook heel ongezond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergat ik @Marleen Plus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
- gedaan, opinies opdringen over hoe u wel of niet over het onderwerp denkt, compleet ongerelateerd aan het onderwerp, is geen goud-status waardig Mvg, Rosa Knoetel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is geen persoonlijke opinie ; het is een dringend advies, omdat hij anders later in zijn leven flinke (sociale en gezondheids) problemen zou kunnen krijgen, en hoort bij het leven. Het is echter inderdaad geen "trucje" een (bijna)volwassene zijn groente te laten eten ; die moet daar zelf een volwassen beslissing over nemen.
En een medaille krijg je niet op basis van 1 antwoord ;-)
Cryofiel
8 jaar geleden
Van mij een dikke +, maar die had ik je al gegeven.