waarom is mijn brood met quinoameel mislukt? :(

Ik heb een normaal broodrecept op internet gevonden, dit op een aantal punten vervangen voor andere produkten nl:
500 gr quinoameel
1 1/2 tl zout
1 tl stevia
1 1/2 tl gistkorrels (eerst gemengd met 325 ml lauw warm water)
Handje zonnebloempitten, pompoenpitten en pijnboompitten
Alles gemixt en laten rijzen voor 1 uur.....niet gerezen
Dus uiteindelijk toch maar in de oven voorverwarmd 225 graden, na 45 minuten eruitgehaald maar klef van binnen...
Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Antwoorden (3)

Ik zou niet teveel van de ene meelsoort in één keer vervangen door de andere meelsoort, maar dit geleidelijker doen. Sommige meelsoorten bevatten minder gluten of zetmeel dan andere, en dit heeft allemaal invloed op het eindresultaat. Door hiermee (geleidelijk) te experimenteren krijg je daarmee ervaring. Probeer dan bijvoorbeeld ook eens kastanjemeel, boekweitmeel, kikkererwtenmeel.

Verder is een rijstijd van 1 uur voor sommige broden aan de korte kant. Ik bak zelf regelmatig zuurdesembrood, en laat dat 24 uur rijzen (en soms nog langer). Als een brood niet rijst, en er zit wel gist of zuurdesem in, laat het dan gerust wat langer staan.

En dan nog een tip: voorverwarmen van de oven is eigenlijk energieverspilling, je kunt het brooddeeg rustig in een koude oven zetten en de oven dan pas verwarmen. Dit komt ook het rijzen ten goede. Wel een minuut of 5 bij de baktijd optellen; ook dit is een kwestie van experimenteren. Als het brood hol klinkt als je er aan de onderkant op klopt, is het klaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor brood met quinoa moet wel een combinatie worden gemaakt met een ander graansoort dat is voor de structuur en voor de binding maar ook voor het rijzen
en voor de smaak van het brood, gebruik hiervoor bijvoorbeeld spelt,
maar je kan ook deze proberen
.240 gr Bioculinair Quinoameel
1 theelepel Sojameel
(Let op: dit meel is niet gegarandeerd 100% glutenvrij
een snufje" zout
200 ml water

Meng het Quinoameel met het Sojameel en zout.
Voeg geleidelijk het water toe totdat het beslag lijkt op dat van polenta.
Laat het 10 minuten staan en rol het dan uit over een bakplaat met bakpapier in een ronde vorm je kan ook de zonnebloempitten, pompoenpitten en pijnboompitten
er in verwerken als je dat graag in je brood wilt of kruiden zoals rozemarijn en tijm
Bak het in brood in een voorverwarmende oven van 180 graden ± 20 min afhankelijk van de dikte van het brood.
dit is een rond plat brood ,lijkt een beetje op een turksbrood
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stevia was waarschijnlijk suiker in het originele recept. Dit wordt gebruikt als "aanjager" van de gist. Suiker doet dit, stevia niet. Kun je dus rustig weglaten.