Wat zijn de ingrediënten voor de goedkoopste pannenkoek?

Melkpoeder (100gr/1l) gebruiken reduceert de kosten aanzienlijk.
Zelfrijzende bloem zou niet nodig zijn, gebruik normale bloem omdat je al een ei gebruikt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles op het onderwerp is welkom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ei is juist behoorlijk duur dus als je dat kan vervangen. Verder lijkt mij water goedkoper dan melk(poeder).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je in Nederland aan melkpoeder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Completa, maar lijkt me niet smakelijk.
Babymelkpoeder, en dat is erg duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
completa is zeker niet lekker, er is nog een andere mogelijkheid: poedermelk (te koop bij ah) i.p.v. gewone verse melk, maar dat is heel duur.
wat wel kan, voor de smaak, is een paar cupjes koffiemelk met het water.

Antwoorden (4)

De allergoedkoopste optie is puur bloem en water. Dit is een minder lekkere variant, maar in noodgevallen wel oké. De oorzaak van dat het minder lekker is, is vooral dat de melk (of melkvervangers als melkpoeder, sojamelk, havermelk, etc.) vervangen is door water; ei weglaten is nooit een probleem, pannenkoeken zonder ei smaken prima.

Een beetje zout erdoor is wel lekker, maar technisch gezien natuurlijk íets duurder (al zal het in de praktijk weinig uitmaken). Een heel klein scheutje bier in het deeg maakt de smaak en structuur van pannenkoeken ook lekker, wellicht kan een klein beetje bier een soort vervanger zijn voor een grotere hoeveelheid melk. Deels melk en deels water kan natuurlijk ook nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De goedkoopste bloem.
Water.
Snufje zout.
Goed mengen en mixen.

Bakken in een anti-aanbakpan: heb je maar heel weinig vet of olie nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, bij Expeditie Robinson zie je ze ook nooit in de weer met melk en eieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momopoyolo: plus omdat je een snufje zout erbij doet ! wat ieder huishouden in gebruik heeft, dus zelfs niet als technisch duurder gerekend hoeft te worden.
ook deze zijn niet duur zo maakte mijn vader ze altijd
250 gram bloem
12 gram gist
4 dl melk
Zout en peper

Verwarm de melk.
Doe de bloem in een kom en maak er een kuiltje in.
maak de gist aan met wat melk en doe bij de bloem
Strooi het zout langs de buitenkant.
Begin het deeg te roeren en voeg de resterende melk toe.
Klop het deeg goed door.
Zet het dan afgedekt weg om te rijzen op een warme plaats tot het
volume verdubbeld is.
Maak een koekenpan warm met een klontje boter erin en giet er een lepel beslag bij.
Bak de pannekoek aan beide zijden bruin.
Bak de volgende pannekoeken op de zelfde wijze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pannenkoeken zijn nooit echt duur. Maar de vraag was naar de goedkoopste
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies.
de goedkoopste variant is zo'n bakmic van homemade van 2/3 euro want dan hoef je alleen water toe tevoegen, en voor het bakken er van euroshopper voter of ander goedkoop merk

Toegevoegd na 27 seconden:
* voter moet zijn boter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bakmix is ALTIJD duurder dan gewoon een pak meel kopen en dan maakt het niet uit dat je er alleen nog water aan toevoegt.