Mogelijk is je oven niet goed ingesteld.
- Heb je misschien alleen onderwarmte aanstaan?
- Of alleen magnetron?
- Wordt de oven warm genoeg?

Als je een heteluchtoven of conventionele oven gebruikt, moet het in principe gewoon goed gaan.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je oven het gewoon eigenlijk niet aan. Heb je een combi? Sinds ik een echte oven heb gekocht merk ik echt wel het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Ik heb een klein combi én een echte oven... en man! Wat een verschil! Voor fatsoenlijk bakken gaat niets boven een ouderwetse grote oven waar de warme lucht de ruimte krijgt om te circuleren.
Zo krijg je geen hotspots (=verkoolde randjes) en koude plekken, en doordat er ruimte is voor verdamping, krijg je veel sneller een bruin korstje.
Misschien zet je de bakvorm te laag in de oven, waardoor de bovenkant niet genoeg hitte ontvangt. Probeer 'm de volgende keer hoger te plaatsen!
Amadea
12 jaar geleden
Zoals andere GV'ers al aangeven in hun antwoorden, het meest waarschijnlijke is dat de oorzaak ligt aan de oven.

Of de temperatuur is te laag, waardoor je cake met een extra lange baktijd toch gaar wordt van binnen, maar niet bruin van boven, of je plaatst de cake helemaal onderaan in de oven. Met een instellingstemperatuur van 180°C zou het moeten volstaan, zeker in een hetelucht oven.
In een hetelucht oven moet de positie in de oven in principe niet een groot verschil betekenen.
Als je bakt in zo'n klein combimagnetron, check dan goed de instellingen, dat je niet vergeten bent om het warmte element boven aan te zetten.

Een andere mogelijk verklaring is de samenstelling van je cake. De bruine kleur komt van de reactie tussen eiwitten en suikers (Maillard reactie), en die gaat sneller als het water verdampt is (want dan pas komt de temperatuur boven de 100°C) Een heel vochtig deeg zal minder snel uitdrogen aan de bovenkant, waardoor het veel langer duurt totdat het mooi bruin korstje zich vormt.
Cake zonder eieren (ja, ja, ze bestaan!) worden ook heel moeilijk bruin (minder eiwit)
Als je cake bakt met minder suiker, dan zal je cake ook veel minder de neiging hebben om de mooie kleur te ontwikkelen.

Een paar tips die kunnen helpen:
- Laat de deur gedurende de hele baktijd dicht. Anders verlies je veel warmte.
- Tijdens de laatste paar minuten baktijd, zet de oven op een nog hogere temperatuur. Goed in de gaten houden, anders krijg je verkoolde randjes!
- Check een keer de werkelijke temperatuur die je oven bereikt. Soms zijn de isolatie of de warmte elementen niet meer goed, waardoor je oven veel warmte verliest of te weinig produceert. Voor minder dan een tientje kan je bij de Hema zo'n oventhermometer kopen.
- Laatste hoop is je veel te witte cake aan de bovenkant te smeren met een kwastje met suikerstroop (of zelf gemaakte siroop) en dan een paar minuten onder de grill van je oven op volle kracht zetten. De cake zal niet veel uitdrogen, maar de suiker zal karameliseren en een bruin korstje geven.