Hoe bereid ik zelf de lekkerste babi pangang ?

Welk vlees, en hoe bereiden? Ik ben vooral op zoek naar een manier om dat vlees crispy te houden zo onder de saus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

Je vraagt aan de slager een buiklap ongeveer voor 4 personen heel met het zwoert eraf ,je maakt met een scherp mes sneetjes over de gehele lap en in elk sneetje doe je een open gesneden knoflook teentje.De kruiden:Je hebt potjes 5 -spice powder blauw etiket met een rood dopje ,met je handen wrijf je de kruiden de lap in aan beide kanten.Vervolgens doe je ketjap manis,kentel no 1 erover heen gieten,zorg dat de lap in een grote diepe schaal ligt.De buiklap "drijft" in de ketjap.Je doet er een scheutje jonge jenever overheen.Je laat deze lap 1 dag en een nacht intrekken.
Wel af en toe keren.Wel een deksel erop,anders ruikt de koelkast naar knoflook.
Na het intrekken rijg je de lap aan een pen in de gril je bindt hem aan de uiteinde met smal touw vast anders sleept de buiklap over de onderkant van je gril.Als je geen gril pen hebt kun je de buiklap ook neer leggen op een rooster onder de grill.3 kwartier grillen keer de lap na een half uurtje om onder de grill en je hebt heerlijke babi pangang ,dit resept heb ik van een indische vrouw.Daarna snij je met een elektrisch mes smalle reepjes.Het is echt heerlijk,als je er nog vragen over hebt stel ze gerust.Succes!!

saus:1 flesje gemper siroop en een kleine fles heinz ketjup en twee blikjes tomaten pure en beetje zout en peper. even opwarmen niet koken je giet het over de reepjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dit ga ik proberen +1. Wat maakt de saus zoetzuur? Moet er geen azijn doorheen (dat dacht ik altijd)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee de gembersiroop maakt de saus zo lekker van smaak.Geen azijn hoor !!Ik hoop van harte dat je er net zo van geniet als wij.Het was eigenlijk een geheim recept hihiii omdat het zo lekker is wil ik het wel delen hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de ketchup zit al azijn, dat denk ik voor het zure gedeelte moet zorgen... Op de link van jelle las ik juist wel zwoerd eraan te laten zitten en dat knisperig te roosteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt ik laat het eraf snijden ,weet je waarom ? Omdat er nog wel eens haartjes van het varken in zitten die wil ik niet zien brrrrrr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er helemaal voor..heerlijk recept +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haartjes op het zwoerd ? gewoon even het scheerapparaat erover ... Maar even serieus, ik denk echt dat dat zwoerd juist het krokantste geroosterd kan worden, zo heftig krokant dat het vrij lang nog knispert onder de saus vandaan. Verder een goed recept . +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind persoonlijk het zwoerd erop niet lekker omdat het m.i. erg vet is em tja toch zie je wel eens haartjes.jiiiggg .Hij is al lekker krokant als de 'm onder de grill legt,maakt niet zo veel uit als het zwoert eraf gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drie kwartier grillen is bij mij zwart. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe je het korter, heeft met je grill vermogen te maken en onderin de grill moet je 'm leggen niet pal onder de grill.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het was lekker, maar ik kreeg het weer niet krokant... Ik heb geprobeerd met grillen en zelfs frituren, maar niks werkte.. het zwoerd bleef taai, zelfs na een uur grillen.

Andere antwoorden (5)

3. Braad het vlees in een passende braadslede in een voorverwarmde oven van 180°C gedurende ca. 60 minuten. Leg de zwoerdzijde boven en keer het vlees niet meer. Als de bovenzijde (zwoerd) lekker krokant is dan is het vlees ook gaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van speklapjes, iets dikker gesneden maak je hele lekkere babi pangang. Je houdt ze crispy door de saus er apart bij te serveren.
amc
14 jaar geleden
Een poosje terug kon je het zien in het programma van Paul de Leeuw. Er was daar een kok van een Chinees restaurant die het voordeed.
Misschien kun je het nog bekijken op uitzending gemist.
Het meest verrassende vond ik wel dat hij het vakensvlees frituurde voor het krokante randje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik gezien ! Goed opgemerkt van je. +1
Maar daar werd weer niet gezegd welk stuk vlees en hoe te marineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben bezig geweest met een proefstukje; olie in de pan en lapjes erin... Wat een gevaarlijke spetterzooi werd dat ! En nog niet krokant. :(
Babi Pangang voor 4 personen

Ingredienten :
speklapjes 125 gram per persoon
stroop
boter
3/4 blikje tomaten puree
iets minder dan 1/2 fles ketchup
ui 2
knoflook 1/2
bruine basterd suiker 7 eetl
gembersiroop 1 eetl
water 2.5 dl
sambal
ketjap

Benodigdheden:
grote koekenpan met goede bodem
Pasta pan

Bereiding:
Leg de speklapjes in een grote schaal en bestrooi ze met peper en zout. Schenk er stroop overheen en smeer het over de speklapjes ( handig om dit met een plastic spatel te doen)
Doe de boter in een koekepan en bak de lapjes even middel tot hoog vuur gaar. Blijf ze draaien want door de stroop bakt het snel aan.
Haal ze uit de pan en hou wat van het bakvocht apart.
In een normale pan boter + bakvocht op laag vuur verwarmen, voeg de ui/knoflook toe en laat langzaam glazig worden.
Ondertussen de lapjes in kleine reepjes of blokjes snijden. ((niet teveel snoepen!!)) tom puree toevoegen,
even meebakken. ketchup toevoegen en 1 glas water, roeren. suiker, sambal, gember, ketjap toevoegen en op het laatst de stukjes vlees. Goed roeren totdat er een saus ontstaat. Naar gelang meer water toevoegen.Als het te dun is dan wat maizena toevoegen.
Heerlijk door de pittige zoete combi.
Lekker met komkommer op zuur.
Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stroop??? dat verbrandt meteen , voor t vlees gaar is. Dit wordt zeker geen knisperend vlees zo. Wel een zwartgeblakerde pan vrees ik...
Voor het vlees dun gesneden varkenshaas gebruiken, goed en kort aanbakken in een koekenpan of wok.......liefst met hete olie..........daarna even in de heteluchtoven of beter nog de Grill.........saus apart aanmaken en pas op het laatst toevoegen.........probeer ook eens babi ketjap..........zelfde wijze....ook met Atjar, maar voeg een spanse peper toe

succes D
Bronnen: