Pompoenkruiden

Kan iemand mij vertellen hoe de samenstelling van pompoenkruiden is? Het komt nogal vaak voor in Amerikaanse recepten. Het is een samenstelling zoiets als 'koekkruiden'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.9K

Het beste antwoord

Pompoen heeft een enigszins neutrale smaak, je kunt hem kruiden op veel manieren met de kruiden die ji lekker vind.

Geroosterde pompoen daar kan eigenlijk heel veel bij maar is ook lekker met alleen rozemarijn.
Ook lekker is het ;
om er provencaalse kruiden bij te doen.

Enkele theel. Marokkaanse kruiden samengesteld als 'ras el hanout'.

Mild pittig kruidenmengsel;
eetl. Balsamico,
1 teen geplette knoflook,
1 theel. chilipoeder,
1 theel. gem. koriander,
1 theel. gem komijn,
1 theel. kaneel.

Om zelf in de vijzel te mengen;
1 teen knoflook,
1 theel. korianderzaadjes,
1 theel. kümmel,
enkele pimentbessen,
1 theel. kaneel.

De pompoen niet schillen, zaden en draden eruit halen, in stukken snijden. De stukken op een bakblik uitspreiden of in een ovenschaal doen. Niet op elkaar, maar naast elkaar leggen. Meng een van de bovenstaande kruidenmengsels met olijfolie en doe er peper en zout naar smaak bij.
Giet dit oliemengsel over de pompoen en schep de stukken goed om zodat alle kanten bedekt zijn met de olie/kruiden. Rooster in het midden van een voorverwarmde oven van 200 graden ca 20 min. tot ze gaar en knapperig zijn. Schep halverwege een keer om en als ze na 20 min. nog miet helemaal gaar zijn, doe er dan nog ca. 5 min. bij.
Lekker met couscous, rijst of gepofte of geroosterde aardappel.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het Amerikaanse mengsel voor met name 'pumpkin pie' bestaat meestal uit; kaneel, gember, piment, kruidnagel.
Pimentbessen moet je wel vlak voor gebruik malen ( in bijv. een pepermolen) want eenmaal vermalen gaat de smaak snel achteruit.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het Amerikaanse mengsel voor met name 'pumpkin pie' bestaat meestal uit; kaneel, gember, piment, kruidnagel.
Pimentbessen moet je wel vlak voor gebruik malen ( in bijv. een pepermolen) want eenmaal vermalen gaat de smaak snel achteruit.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1/2 theelepel kaneel
1/4 theelepel gember
1/8 theelepel gemalen kruidnagel
1/8 thelepel gemalen nootmuskaat

============================
Measure 1/2 teaspoon of cinnamon into a small bowl or cup.
Add 1/4 teaspoon of ground ginger.
Add 1/8 teaspoon of ground allspice or ground cloves.
Add 1/8 teaspoon of ground nutmeg.
Stir to blend.
Makes 1 teaspoon of pumpkin pie spice.