Wie kent het geheim van een goede saté van de haas?

In restaurants bestel ik graag saté van de haas. Ik zou het eigenlijk wel zelf thuis willen maken. Wie kent een goed recept hiervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Het beste antwoord

Saté van ossenhaas heet; saté boemboe dendeng

Je maakt het als volgt:
400 gr. ossehaas
2uien
1 teen knoflook
halve thl.ketoembar
2 schijfjes laos
1 eetl. dikke santen
2 eetl.citroensap
suiker en zout
satépennen

Snijd het vlees in dobbelstenen ( naar eigen grote)
Snijd de ui fijn en pers de knoflook erboven
Voeg bij dit laatste de ketoembar en de schijfjes laos.
Wrijf dit met de vijzel tot een fijne pasta en voeg dan de kokosmelk, citroensap en iets zout en suiker toe.
Doe het vlees in deze saus en laat het een paar uur intrekken.
Rijg dan het vlees aan de houten pennen ( die je 10 min in water hebt geweekt, tegen het verbranden)
Rooster het vlees, het liefst boven een vuur (BBQ) of in een hete grilpan, lekker bruin.

Saté saus:
4 eetl. pindakaas - 1thl sambal oelek - 0,5 thl. trassie - 2 eetl. ketjap manis - 1 ui - 2 tenen knoflook -1 thl. goela djawa -sap van een citroen -3 dl water - 1 cm vaste santen
Snijd alles fijn en maak het fijn in de vijzel
Bak dit mengsel in iets olie ong. 2 min.
Voeg dan pindakaas,ketjap suiker en citroen toe
Goed roeren, dan het water erbij, goed roeren tot een licht gebonden saus.
Als laatste doe je de santen erbij, proeven of er zout bij moet.

Lekker met stukjes kroepoek er bij.
Smakelijk eten !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het beste antwoord. Alleen nog even vermelden dat er op houtskool geroosterd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm lekker +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klink heerlijk, dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@klein50, nou, bij deze dan ;) @lora en @iris, is ook om te watertanden :)

Andere antwoorden (2)

Ik zal je zeggen na al die tijd dat deze vraag niemand beantwoord heeft...

Het is de saus die de smaak aan dat vlees geeft en bijna niet het vlees zelf...
Het vlees moet een tikje gemarineerd worden en mals zijn dat wel... maar of het van de haas is of niet, maakt geen bal uit...

Het is de saus die het hem doet... Dus ipv naar het vlees te vragen vraag naar het recept van de saus...

IK heb er vele van het net geplukt, waar de gerenommeerd restaurants mee draaien... Dus als je een goed recept wil, dan vraag maar nader, dan kan ik je misschien wel verder helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede varkenshaas van de slager, in grote stukken snijden, en dan een uur of twee in de satemarinade.
Ik gebruik zelf nooit stokjes, maar bak het vlees op hoog vuur, kort in wok, zodat het binnenin nog iets rosé is.
Ik gebruik zelf altijd wijcko satesaus, en maak die iets pittiger met een lepeltje sambal.
De sate serveer ik doorgaans met vlaamse frieten, atjar, en kroepoek. Als finishing touch stooi ik nog wat gedroogde gebakken uitjes over de saté.

Wedden dat je je vingers er bij op eet!