Hoe maak je appelstroop? En hoe kun je appelschijfjes drogen?

We hebben dit jaar zóveel appels, dat er niet tegenaan te eten valt. Daarom wil ik eens iets anders proberen dan altijd maar appelmoes en appeltaart. Wie helpt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Je kunt er ook sap van maken als je erveel hebt en zelfs zonder sapcentrifuge.

Vaak zijn de appels vrij zuur, dit is op zich geen probleem maar het resultaat is wel lekkerder als je dan meerdere rassen gebruikt. dan zou je er enkele zoete appels bij kunnen kopen. In de regel zijn de rode wat zoeter dan de groene, dus als je rode hebt hoeft het niet. Ze moeten ook wel rijp zijn, dan is het het lekkerst.

Je hoeft ze niet te schillen, maar wel eerst goed wassen,
de klokhuizen verwijderen en in vieren snijden. Kijk ook of er geen beestjes in zitten.

Neem een grote pan met een laagje water. Doe er de appels bij en de deksel op de pan. Laat de appels zo'n 3 kwartier koken totdat ze uit elkaar vallen en het eruit ziet als een soort appelmoes. Haal de pan van het vuur en maak alles fijn met een stamper of mixer. Pak een vergiet en doe hierin een schone theedoek. Zet hem op een lege pan en zeef nu de appels door middel van die doek. Alles wat niet door de doek loopt is afval.
In de pan eronder zit nu al een soort van appelsap.
Laat dit enkele uren afkoelen in de koelkast.
In de tussentijd kan je op zoek gaan naar glazen potten.Vooral potten met schroefdeksel (zoals die van appelmoes) zijn handig bij het kunnen zien of de potten ook vacuum zijn getrokken.
Als je ze hebt gevonden kan je ze vast goed schoonmaken
en koken in water. Als deze potten en deksels in een pan met kokend water op staan, kan je het sap uit de koelkast halen en op smaak gaan maken.

Proef het sap en als het te zuur is dan heb je teveel groene of onrijpe appels gebruikt. Kook dan het sap op met suiker naar smaak. Leg een dubbelgevouwen vochtige theedoek op de aanrecht en haal de potten voorzichtig uit het hete water. Zet ze op de doek en giet er het kokende sap in.
Sluit ze direct af met de deksel en zet ze omgekeerd neer op de doek. Laat ze zo afkoelen en ze zullen vacuum trekken. Als het sap voldoende afgekoeld is kan je ze in de koelkast zetten. Controleer of ze ook allemaal vacuum getrokken zijn en op deze manier zijn ze wel een jaar houdbaar. Maar zolang overleven ze het niet. (^_^).
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1 kilo overrijpe appels
1 deciliter water OPTIONEEL: 10 % suiker van het aantal gebruikte kilo appels

Bereidingswijze
Snijd de appels in grove stukken. Doe het water in de pan en de stukken appel erin. Breng het water en de appels aan de kook met de deksel op de pan. Laat dit 1 uur koken. Doe de appelmassa in de passeer en hang deze boven een emmer om het vocht op te vangen. Maak een knoop in het doek en draai het op zodat het sap eruit geperst wordt. Wanneer alle sap is opgevangen gaat deze terug in de pan. Laat het sap inkoken tot de gewenste dikte is bereikt. Schenk de stroop over in potjes en laat deze afkoelen. Let op: de stroop dikt nog een deel in tijdens het afkoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
‘Appels en peren zijn inderdaad heerlijk en ideaal om te drogen. Het fruit moet redelijk dun gesneden worden, in plakjes of in partjes. Het kan met of zonder schil, wat je wilt. Verwarm voor het drogen de oven tot 50 °C. Gebruik de heteluchtstand: het vocht wat uit de appels komt moet namelijk goed afgevoerd worden, zodat het fruit echt langzaam kan drogen. Als ik groente of fruit droog in de oven gebruik ik daaronder altijd snackpapier (soort bakpapier voor frites) wat op het rooster of de bakplaat ligt, omdat dat mooi droog blijft. Bakpapier is niet geschikt. Je kunt eventueel ook dik keukenpapier nemen. Spreid het dungesneden fruit mooi uit over het papier, zodat het los van elkaar ligt en schuif de bakplaat in het midden van de oven. Dan duurt het wel 3-5 uur voordat het mooi droog is. Het hangt ook af van de hoeveelheid vocht die het fruit bezit. Je kunt af en toe even testen hoe het ermee gaat. Helaas kun je niet al teveel fruit tegelijk drogen, dus het neemt wel enige tijd in beslag. In sommige goed gesorteerde keukenwinkels zijn speciale droogkastjes te koop, waarin je fruit perfect kunt drogen.’
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de appelschijfjes ook laten opdrogen tot appelchips, daar zijn ze bij mij thuis nogal dol op:

Appelchips

Ingredienten:
- Appels

Verwarm de oven voor op 100 ºC.
Was de appel en schaaf deze vanaf het steeltje in dunne plakjes (minstens 16).
Leg de appelplakjes op een met bakpapier beklede bakplaat en laat ze in ca. 90 minuten in de oven drogen tot ze krokant zijn.
Haal ze voorzichtig uit de oven en laat ze op een bord afkoelen.

(zelf snij ik de appel eerst in vieren en schaaf dan dunne plakjes)