Gekookte ei.

Hoelang moet je een ei koken totdat deze normaal/hard is vanbinnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ook af van het vermogen van je fornuis. Als je inductie hebt, waarbij het water snel kookt, dient de kooktijd iets langer te zijn, en is de totale tijd wellicht ietsje korter. Bij gas, dat minder snel verwarmt/kookt, duurt het dus net iets langer. Gewoon uitproberen, maar onderstaande tips brengen je zeker wel op weg!

Het beste antwoord

Eieren zijn broos, dus laat ze eerst op kamertemperatuur komen, zodat ze geen plotseling temperatuurverschil mee maken. Anders kun je een gaatje in het stompe gedeelte van het ei prikken, hier zit nl. de luchtkamer en door het gaatje voorkom je dat het ei barst door de druk die in het ei ontstaat.
Er zijn 2 manieren om eieren te koken, opzetten in koud- of in kokend water. Dit laatste wordt meestal gebruikt omdat de kooktijd dan nauwkeuriger is vast te stellen.
Zet een ruim pannetje met water op, dat zo ver gevuld is dat de eieren zeker 5 cm. onder water zullen staan. Je kunt evtl. wat zout of azijn toevoegen om te voorkomen dat het ei uitloopt, mocht het toch barsten.
Breng het water aan de kook, maar hoewel we altijd spreken van eieren koken, mag een ei eigenlijk helemaal niet koken, bij koken kan het eiwit taai en te gaar worden.
Je kunt daarom het beste de eieren voorzichtig op een lepel, in het water laten zakken wanneer dit maar net beweegt. Je hoeft dus niet te wachten tot het hard borrelt.
Zorg er nu voor dat het water wel blijft bewegen maar niet hard borrelt.

Zachte eieren hebben een kooktijd van 3 à 4 min. Dan is het eiwit opgestijfd en de dooier vloeibaar.
Halfzachte eieren zijn in 5-6 min. klaar. Het eiwit is dan stevig en de dooier is in de kern nog zacht.
Harde eieren kook je in ca. 8 min.

Zeer verse eieren moeten 1 minuut langer in de pan liggen
Ook eieren uit de koelkast en eieren die meer dan 60 gram wegen, de grote eieren dus, moeten ca. 2 minuten langer in de pan liggen.
De kooktijd is daarentegen weer korter wanneer de eieren
met koud water worden opgezet.

Laat in elk geval de eieren na het koken flink afschrikken onder koud stromend water. Doe je dit niet dan garen ze gewoon verder en zijn moeilijker te pellen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik bovenstaande allemaal lees, vind ik het niet zo raar dat mijn man nog geen ei kan koken......
amc
13 jaar geleden
Natuurlijk kan hij een ei koken! Kan ik niet is dood.
Als hij kan lezen, laat je hem dit lezen! Mannen zijn meestal goed in gebruiksaanwjzingen dus....
Kan hij ineens niet meer lezen, dan lees je het stap voor stap voor. ;P Hij komt er nu niet meer onderuit!
amigo
13 jaar geleden
hoe is het mogelijk inderdaad, 8 antwoorden op de vraag hoelang moet je een ei koken en de laatste slaagt erin nog een A4tje vol te pennen.....
amc
13 jaar geleden
Ik zou er nog in slagen een roman erover vol te schrijven!
;P

Andere antwoorden (8)

4 à 5 minuten, ligt ook aan de grootte van het ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Na 4-5 minuten heb je echt nog geen hardgekookt ei!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kook ik mijn zachtgekookt ei.
Ik kook ze 8 minuten, dan weet ik zeker dat ze hard zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar een handig foefje voor. Doe koud water in een pannetje, ei er gelijk bij in doen, steek gas aan, pan erop en zet de kookwekker op 10 minuten. Daarna heb je een perfect ei ... Uiteraard het gekookte ei daarna even laten "schrikken" met koud water. Suc6.

Toegevoegd na 4 minuten:
dus niet wachten tot het water kookt, maar gelijk 10 minuten timen na het opzetten.
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Dat hangt dan natuurlijk wel van de grootte van je pannetje af. Hoe groter de pan, hoe zachter het ei.
MissBiggie
13 jaar geleden
Ja, je moet natuurlijk geen soeppan gebruiken voor 1 ei ... hahaha
MissBiggie
13 jaar geleden
Probeer t nou maar eerst es ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het werkt prima, zo doe ik het altijd. Ik heb altijd eitjes waarvan het eigeel zacht is.
MissBiggie
13 jaar geleden
En als die wel barst, kookt t ei niet leeg vanwege t zout. Ik gooi er ook altijd beetje zout bij idd.
MissBiggie
13 jaar geleden
Ik heb het net weer zo gedaan en het waren prima eitjes :))
Hoe lang het ei in de pan moet blijven, hangt af van de gewenste gaarheid. Zachte eieren hebben een kooktijd van 3 à 4 minuten. Een ei is zachtgekookt als het eiwit is opgestijfd en de dooier vloeibaar is. Halfzachte eieren zijn na 5 à 6 minuten klaar. Het eiwit is dan stevig en de dooier bevat nog een zachte kern. Harde eieren kook je in circa 8 minuten. Bij hardgekookte eieren zijn zowel het eiwit als de dooier opgestijfd. Bij het koken van eieren kun je het beste een kookwekker gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Harde eieren kook je in circa 8 minuten. Bij hardgekookte eieren zijn zowel het eiwit als de dooier opgestijfd. Bij het koken van eieren kun je het beste een kookwekker gebruiken.

In sommige gevallen moet je eieren iets langer of korter koken dan bovengenoemde gemiddelde tijden. Zeer verse eieren moeten één minuut langer in de pan liggen. Ook koude eieren, die rechtstreeks uit de koelkast komen, of zeer grote eieren, die meer dan 60 gram wegen, hebben een paar minuten langer nodig. De kooktijd is daarentegen weer iets korter - gemiddeld één minuut - bij eieren die worden opgezet met koud water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ikzelf kook m'n ei altijd 6 minuten, dan is het eiwit ook wat steviger dan wanneer je het maar 4 à 5 minuten geeft. Het eigeel loopt dan niet meer uit, maar is ook nog niet echt hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat eerst het water koken, dan ei er bij in, 7/10 min laten koken, en ik laat ze niet schrikken (koud water bij doen) want daar worden ze zo rubberachtig van.

Maar voor het perfecte ei; (ik las dit een keer ergens, weer gevonden op internet )

"*** hebben een interessante theorie. Temperatuur is bij het koken het allerbelangrijkste. Bereidingstijd is ondergeschikt. De uitleg van die theorie komt van de grondlegger van het moleculair koken, de Franse topkok Hervé This. Hij illustreert het aan de hand van een ei. Dat bestaat uit een eidooier en het eiwit. Deze twee delen hebben verschillende eigenschappen. Zo start het stollen van het eiwit bij 63°C en is het hard bij 80°C. Het eigeel start met stollen bij 62°C en is hard bij 70°C. Kook daarom eens een eitje lange tijd in water van precies 65°C (dat vereist een goede thermometer en goed opletten!) of leg het in een oven van precies die temperatuur. Het duurt wel wat langer, minimaal een uur. Het resultaat is een perfect zachtgekookt eitje."

http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/hoe-bak-ik-een-moleculaire-biefstuk

Dus als je je verveeld en interessant wilt doen met moleculaire termen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Überhaupt niet! Het water eromheen laten koken is voldoende!