Men zegt dat noten enzo heel gezond zijn, maar toch bevatten ze veel calorieën?

Ik zat te kijken naar een zakje van 50 gr. walnoten en dan verschiet je eigenlijk best wel van het hoge cijfer ivm. calorieën. Dit terwijl er aangeraden wordt zeker elke dag een handje noten te nemen. Maar als je een handje vol hebt, dan bereik je toch bijna je dagelijkse hoeveelheid calorieën al, niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Ze bevatten veel meervoudig onverzadigde vetzuren (m.u.v kokosnoten en pijnboompitten) en zijn daarom cholesterolverlagend en goed voor hart en bloedvaten. Een paar keer per week noten eten kan de kans op ernstige hart- en vaatziekten wel met 20-25% verlagen. Noten zijn ook goed voor het vormen van bloedcellen.
Verder zijn noten ook goed voor het zenuwstelsel en de hersenen.
Ze geven veel energie voor een langere tijd en zijn dus goed te eten als tussendoortje.
Ze bevatten veel eiwitten en koolhydraten en zijn een goede vervanger voor vlees.
Noten zijn makkelijk te verwerken in de voeding, maar ook lekker gewoon tussendoor.
Ze bevatten ook veel mineralen, anti-oxidanten, vitaminen (m.n. B1, B6 en E), foliumzuur, magnesium en selenium, ijzer, fosfor en niet te vergeten calcium.
De vetzuurketens van noten zijn korter dan die van zuivel en vlees en daarom meestal beter te verdragen door het lichaam en lichter verteerbaar. Noten zijn beduidend beter voor de stofwisseling dan vlees en zuivel. Ze zijn ook beter voor de lever.
Sommige noten staan bekend om hun geneeskrachtige werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat er veel calorieën inzitten hoeft niet te betekenen dat ze niet gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cashewnoten en pinda's zijn minder gezond ,zijn bewerkt, en eigenlijk officieel geen noten.Pinda in dop is wel gezond. Alle andere noten zijn goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te veel calorieën in totaal naar binnenwerken is niet goed voor je gezondheid maar dat wil niet zeggen dat calorierijke voedingsmiddelen op zich slecht voor je zijn. Oftewel, calorieën zijn niet hetzelfde als (on)gezondheid.

Vetten bevatten 9 kilocalorieën per gram, terwijl koolhydraten en eiwitten er 4 per gram bevatten. Maar eiwitten en vetten, waarvan sommige soorten essentieel zijn, dus niet door het lichaam gemaakt kunnen worden, heb je in voldoende toevoer nodig voor je gezondheid. Daar kunnen noten een belangrijke rol bij spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
noten eten is gezond als ze niet gezouten zijn en je er maar een handje per dag van eet..