Zou jij kweekvlees eten?

Ik las op nu.nl dat mensen nu voor het eerst kweekvlees hebben kunnen proeven in Nederland, namelijk een worst van varkensvlees uit het laboratorium. Volgens ene topkok Ron Blaauw zou het geweldig zijn. Ik vind het nogal een vreemd idee, maar misschien is het ook gewoon een kwestie van wennen? Zouden jullie het eten?

een week geleden
3K
jc54
een week geleden
Ja. Als het hier op de markt komt is het elders al enkele jaren geproduceerd en gegeten.
Rieneke1
een week geleden
Ik juich de ontwikkeling toe en hoop dat veel vleeseters zullen overstappen op kweekvlees zodra het betaalbaar wordt. Eindelijk een lichtpuntje voor alle dieren die nu in een hel leven. Maar zelf zou ik het niet eten: ik eet al decennia geen vlees, en taal er niet naar.
TurfGraver
een week geleden
Wat Rieneke1 zegt.
Voor mij persoonlijk hoeft het ook niet maar voor wie de smaak van vlees niet kan missen...
Pieterke
een week geleden
Ik zou het zeker proberen.
tinus1969
een week geleden
Het probleem is dat kweekvlees niet duurzaam is; een koe eet gras en houdt ziekteverwekkers buiten, juist dat ziekteverwekkers buiten de deur houden kan in een fabriek alleen door alles duur te steriliseren en dure grondstoffen te gebruiken.
tinus1969
een week geleden
De toekomst is aan vruchtvlees - genetisch gemodificeerde planten die puur hoogwaardig eiwit produceren.
tinus1969
een week geleden
Wennen is verder geen probleem, we zijn kortgeleden ook aan aardappels gewend geraakt.
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 pas ?Pas in 1727 werd het namelijk pas echt gegeten. Sindsdien is het echter ook uitgegroeid tot een van de meest populaire voedingsmiddelen in Europa
Mikaapje
een week geleden
Los van het feit dat dit meer een forum vraag is vind ik het wel een leuke vraag.
Mijn antwoord is ja, ik zal kweekvlees eten. Er hoeven geen dieren meer dood te gaan en een klein prikje merken ze nauwelijks
LeonardN
een week geleden
@ronron1212 Dat is dus pas. Mensen leven al 100.000den jaren op deze planeet. 300 jaar is dus nagenoeg niks voor een dieetverandering.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN ja maar dat is voor degeneraties die n aardappelen eten niet pas. Als kweekvlees gaat worden gegeten weten we over 40 jaar al weer niet beter. De jeugd denkt ook dat computers er al heel lang zijn net als alle ontwikkelingen op dat gebied.
Pommerd
een week geleden
Zoals ik er nu insta zou ik dat niet eten, het is kunstmatig gemaakt vlees en we weten niet of dat effect heeft op de gezondheid op de lange termijn. Maar wie weet verander ik ooit nog van gedachte.
BonBonvanJohn
een week geleden
@Rieneke1 Helaas zullen er nog steeds dieren sterven voor hun dierlijke vetten. Als de vleesindustrie volledig diervriendelijk wordt met kweekvlees zal de gehele voedingsindustrie met gekweekt diervet moeten werken en dat zie ik niet snel gebeuren. Het is zeker een stap in de goeie richting. Zelf zal ik kweekvlees best proberen.
LeonardN
een week geleden
@ronron1212
We kijken niet naar "de generaties die datgene doen" om te zien of iets pas is of een lange tijd gedaan wordt, maar naar "de generaties die datgene doen" tegenover ALLE generaties. We eten dus nog maar pas aardappelen.
Computers komen echt nog maar net kijken. "De jeugd denkt ook dat computers er al heel lang zijn net als alle ontwikkelingen op dat gebied."
Dat denken ze dus verkeerd. Ze kijken net als jij naar een hele beperkte range.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN ach ja jij weet het weer erg goed maar je krijgt wat je ook zegt geen gelijk aardappelen zijn er allang werden al ver voor 1700 gegeten niet in europa maar wel elders als jij dat kort noemt fijn maar dat is het niet.
LeonardN
een week geleden
De mensen in Europa hebben dus in de extreem korte tijd van 300 jaar zich aangepast aan aardappelen.
"We" Als in wij Europeanen.
Dat is relevant omdat het dus tinus punt aantoont. Maar goed je wil het niet snappen, dus je zal het snappen.
tinus1969
een week geleden
@LeonardN snapt het punt dat ik maak. Wij vinden het mss gek om kweekvlees te eten, maar onze eetgewoontes zijn wel vaker heel drastisch veranderd gedurende de geschiedenis. Voedsel dat we nú vanzelfsprekend vinden, en dat er voor ons gevoel ‘altijd’ was, is er vaak pas maar relatief kort. Niet alleen aardappels maar bv ook champignons en tomaten. En langer geleden zijn we gewend geraakt aan melk en kaas.

Antwoorden (1)

Alleen als het betaalbaar is. Een worstje kweek kost €60,- per kilo en de smaak is vergelijkbaar met normaal.
een week geleden
TurfGraver
een week geleden
De eerste harde schijven en ram geheugen was ook duur.
Prijs en productie zal vast steeds beter worden.
tinus1969
een week geleden
Waarschijnlijk niet. Kweekvlees kost veel energie, vooral indirect om de kweekvaten steriel te houden. En energie wordt alleen maar duurder.