Wat is gezonder/ongezonder? zoetjes of suiker in je thee/koffie?

Je hoort namelijk wel eens verhalen, dat zoetjes ook ongezond zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Het beste is dat wat voor jou het beste voelt.

Suiker is een natuurproduct (dat geldt ook voor geraffineerde suiker). Het bevat wat calorieën, maar zolang je niet overmatig veel thee/koffie drinkt, maken die paar calorietjes niet veel uit op het totaal. Nu zijn er veel puur natuurlijke producten die schadelijk zijn, maar voor suiker geldt dat niet (op de calorieën na).

Aspartaam en andere zoetstoffen zijn veilig. Als ze dat niet zouden zijn, zouden ze niet zijn toegestaan. Als we ooit dachten dat ze veilig waren, maar er nu achter zouden komen dat ze toch gevaarlijk zijn, zouden ze verboden worden. Het feit dat er nu, na tientallen jaren intensief gebruik door honderden miljoenen proefpersonen, geen nadelige effecten zijn gevonden, geeft aan dat eventuele gevaren ofwel niet bestaan, ofwel zó klein zijn dat we er niets van merken.

Kortom: gebruik suiker of gebruik zoetjes, het maakt niet uit. Alleen als je een werkelijk gigantische thee- of koffiedrinker bent, zou je kunnen overwegen om zoetjes te nemen - maar zelfs dan is het verschil (calorie-inname) niet wereldschokkend.
12 jaar geleden
Dat ligt eraan...

Zoals hierboven beschreven is er echt niets mis met zoetjes, ondanks alle indianenverhalen hierover.

Maar, ook suiker is op zich niet slecht voor je. Er zitten echter wel calorieen in. Aangezien overgewicht een vrij groot probleem is, is voor de meeste mensen een zoetje beter dan suiker.

Een suikerklontje bevat 20 calorieen. Niet zoveel dus. Een gemiddelde nederlander drinkt 4 a 5 koppen koffie en/of thee per dag (zie bron). Laten we uitgaan van 5 (dat rekent makkelijker) komt dat neer op 100 calorieen per dag.

Een vrouw heeft op een dag ongeveer 2000 calorieen nodig. Dus krijg je alleen aan suiker al 5% binnen van wat je nodig hebt per dag.

Ga je dit per jaar berekenen dan kom je op 100 * 365 = 36.500 calorieen uit die je per jaar uit.

Om een kilo lichaamsvet aan te komen moet je ongeveer 17.000 calorieen meer gegeten hebben dan je nodig hebt. Dat houdt dus in dat je genoeg suiker alleen uit suikerklontjes binnen krijgt om 2 kilo aan te komen. Per jaar. Over 20 jaar is dat 40 kilo. 40 kilo! van 1 suikerklontje per kopje.

Natuurlijk is dit alleen het geval als je TEVEEL calorieen op een dag binnen krijgt, en dat vele dagen achter elkaar. Helaas is dit voor veel mensen het geval. En dan kan suiker verwisselen voor zoetjes een groot verschil maken.
---

Een ander punt is dat je lichaam calorieen in drinken niet herkent als energie. Je krijgt dus wel calorieen binnen, maar het helpt niet tegen de honger bijvoorbeeld. Calorierijk drinken laten staan is dan ook een goede stap als je op je gewicht wilt letter. Als je dat wilt.

---
Maar als antwoord op je vraag. Geen van beide is gezonder dan de andere. Voor mensen met ondergewicht is suiker beter, net als voor topsporters, omdat zij de koolhydraten goed kunnen gebruiken. De vraag is wat past beter in jou eet en leef patroon. En dan is voor de meeste mensen een zoetje een betere keuze.

Nog beter is overigens geen van beide! Hoe minder je jezelf went aan zoet eten en drinken hoe minder je daar ook behoefte aan hebt. En dat soort zoetigheid kun je het beste zonder.

---
Voor je tanden is het zoetje overigens veel gezonder dan de suiker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel koffie of thee je op een dag drinkt. Van een enkel zoetje zal je niks krijgen. Hoewel ik eens echt ziek ben geworden van zoetstof van het Kruidvat. Iemand had het in de sla gedaan, joost mag weten hoeveel van dat spul (overgegeven en diahree).
Suiker is toch een soort drug, want je raakt eraan verslaaft. Dit ligt aan je bloedsuikerspiegel, die gaat sterk omhoog van riet/bietsuiker (zg. snelle suikers) daarna daalt de bloedsuikerspiegel weer en heb je weer behoefte aan suikerhoudende snoep/koek. En ga je dus steeds meer suiker gebruiken.
Misschien kun je stevia proberen, dit is van een blad van een plant gemaakt en kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Weet je ook *wat* er in die Kruidvat-zoetstof zat? Ik vraag dat omdat sommige zoetjes meer bevatten dan alleen de zoetstof. Soms mengen ze er iets anders door, dat tot doel heeft de zoetstof beter te laten oplossen - anders krijg je hier een superzoete plek, daar een niet-gezoete plek. Ook worden wel eens stabilisatoren en beschermende coatings om de zoetstof aangebracht. Best kans dat je daar ziek van bent geworden. Verder is het natuurlijk mogelijk dat er iets anders in de sla zat dat niet goed was - of natuurlijk dat er iets anders aan de hand was, en dat je dus ook wel ziek zou zijn geworden als je die sla niet had gegeten. Ziek worden van aspartaam kan, maar dan zou er wel gigantisch veel van dat spul in de sla hebben moeten zitten - wat op zich niet onmogelijk is, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten 2 zoetstoffen in t.w. cyclamaat en sacherine. Maar het was volgens mij echt dat spul, want alles wat eruit kwam(.....) rook helemaal naar die zoetstof, de geur overheerste alles, dus ik vermoed dat mijn vriendin heerlijk heeft staan klodderen met dat (vloeibare)spul.
Cryofiel
12 jaar geleden
In dat geval heeft ze dus echt gigantisch veel gebruikt. Dit klinkt alsof ze het spul heeft gebruikt alsof het gewone suiker is, of stroop, zoiets. Voor zoetstof is dat inderdaad veeeeeeeel te veel!!! In dat geval is het geen wonder dat je erop reageert. Het zou me niets verbazen als de anderen er ook last van hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze had het "recept" van een afslankclub. Waarschijnlijk heeft ze het i.p.v. olie en suiker gebruikt. Zijzelf is er waarschijnlijk al aan gewend, zij had er geen last van.
Dan maar liever een snufje suiker en olijfolie. Daar krijg je tenminste niks van.
Cryofiel
12 jaar geleden
Stond er echt in het recept dat je er zo gigantisch veel van moest gebruiken? Behalve dat dit niet gezond is, lijkt het me ook niet lekker, als je die geur zo overheersend ruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat denk ik niet, nee. Volgens mij gooit ze er gewoon maar wat in. Het was niet vies ofzo, maar het zou mijn keuze nooit geweest zijn om die zoetstof zowiezo te gebruiken, het had wel een bijsmaakje.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je het kunt ruiken, zit er sowieso al een bijsmaak aan. Daarnaast vind ik sowieso dat zoetstof niet alleen zoet smaakt, maar ook een andere smaak heeft. Geef mij maar gewone suiker - die kalorieën sport ik er met gemak weer af.
Waar je je in ieder geval geen zorgen over hoeft te maken is het al dan niet giftige hoeveelheden van kunstmatige zoetstoffen binnen te krijgen, want daarvoor moet je zoveel consumeren dat het gewoon niet realistisch is voor een mens.

Wat wel het geval is, dat kunstmatige zoetstoffen geen calorieën bevatten, en daarom je geen voldoening geeft als je ze neemt in plaats van suiker. ( Je lichaam krijgt namelijk geen energie, en dat is nou eenmaal de natuurlijke drang van je lichaam) Het is dus goed mogelijk dat zoetjes indirect ongezond zijn, omdat je bijvoorbeeld daarna meer gaat snoepen.

Over het algemeen geldt met alles:

Alles kan, met mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoetjes zijn min of meer goed voor de slanke lijn. Ze bevatten namelijk geen calorieen. Je kunt zoetjes en andere zoetstoffen met mate gebruiken.

Je lichaam herkent zoetstof als suiker. Door heel veel zoetstof te gebruiken, zal je lichaam ook heel hard moeten werken om dit te gaan verwerken.

Het beste is koffie of thee ZONDER zoetstof en ZONDER suiker te drinken. Het is even wennen, maar als je dit drie weken volhoudt, dan ben je daar weer mooi vanaf. Is goed voor je lijf en je portemonnee