Hoe kan het dat je bij goedkopere wijn eerder last krijgt van hoofdpijn dan de duurdere variant?

De zogenaamde 'chateau migraine'.
Bij gelijke hoeveelheid uiteraard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Het beste antwoord

Dat is niet helemaal zo, hoofdpijn van wijn wordt veroorzaakt door 4 stoffen die in wijn in mindere dan wel meerder mate voorkomen, zowel in dure als in goedkope wijnen. Als je gevoelig bent voor deze stofjes : ethanol, foezelalcoholen, aminen en flavanoïde fenolen, dan neemt de kans evenredig toe dat je last krijgt van hoofdpijn.

Linkje : http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4984
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan liggen aan e ingredienten die toegevoegd zijn aan de goedkopere wijn, om die beter houdbaar te maken, of lekkerder
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke ingrediënten dan, volgens mij zit er gewoon hetzelfde in?
anneliez
13 jaar geleden
sulfiet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4984 Daarin wordt met name sulfiet als fabeltje als veroorzaker van hoofdpijn in wijn van de ( wijn ) kaart geveegd. ( en nee de min is niet van mij )
Enerzijds heeft het te maken met de samenstelling/ toevoegingen van en aan de wijn. Anderzijds kan het komen dat je van het goedkope bocht maar door blijft hijsen, omdat het toch nauwelijks iets kost..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar de vraag of dit echt zo is. Het lijkt mij een broodjeaapverhaal om mensen te ontmoedigen goedkope wijn te drinken. Goedkope wijn kan prima zijn.

Soortgelijk broodjeaapverhaal is dat je van ''alles door elkaar drinken'' extra dronken of ziek zou worden. Dronken word je van de alcohol, maakt niet uit waar die alcohol inzit. Van alles doorelkaar drinken word je dus niet extra dronken. Wel is het zo dat avonden waarop je alles door elkaar drinkt, doorgaans avonden zijn waarop je sowieso veel drinkt. Je wordt dan dus dronken omdat je veel drinkt, niet omdat je alles door elkaar drinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door alle chemische en andere bewaarmiddelen, heb ooit nog een wijn gedronken en die was van een uitstekende kwaliteit. wel heel duur en zonder al die versnijderijen en mengingen van vele druivensoorten