hoeveel champagnestreken bestaan er over de hele wereld?

Ben echt nieuwsgierig naar het antwoord...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Er is maar één Champagnestreek die die naam mag dragen :namelijk het Ardennen-Champagne départementen : In ruimere zin van Givet , Sedan , Charleville aan de Belgische grens tot de Aube en Marne in het Zuiden . Met als kerngebied de streek net onder Reims; Die streek is beschermd voor zijn naam.
Hoewel elke keer als ik naar Wit-Rusland en Rusland ga kan ik plaatselijke Sjampanska kopen voor minder dan 3 Euro.
Er zijn streken in Spanje (Cava) ,California ... ... en zelfs in België :Limburgs en Waals Haspengouw en het Hageland ...die een soort mousserende 'Méthode Champennoise' wijn voortbrengen die de klassieke Champagne soms overtreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is maar 1 streek die de naam champagne draagt en dat is in frankrijk. Alle wijn met bubbels die op champagne lijken en niet uit deze streek komen, heten officieel geen champagne. Denk aan prosecco, sect...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een, de Champagne in Frankrijk. En alleen de bubbeltjeswijn die dáár vandaan komt, mag champagne heten.

Natuurlijk zijn er meer bubbeltjeswijnen, vaak ook van uitstekende kwaliteit, die in andere wijnlanden groeien. Zo hebben Italite, Spanje, Duitsland, Portugal, en nog veel meer wijnlanden (en tegenwoordig is zelfs Nederland een wijnland aan het worden, met die gekke zomers) hun eigen varianten op de bubbeltjeswijn, die echter geen champagne mag heten.
Sekt en prosecco zijn de bekendste 'champagneklonen' , en uitstekend te drinken. De naam Champagne is inmiddels natuurlijk ook gewoon een stukje kouwe kak. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee. Zowel in Frankrijk als in Zwitserland wordt Champagne gemaakt.
bamibal
13 jaar geleden
volgens de eu is champagne alleen champagne als het uit de champagnestreek komt. daar is er ook maar een van.