Je hebt rode, witte wijn en rosé. Welke van de 3 is het gezondst?

Teveel alcohol is natuurlijk ongezond. Maar als je dan toch gaat drinken. Welke van de 3?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Rode wijn. Er zitten tannines in die een gunstige invloed op je lijf kunnenhebben (1 glas per dag voor vrouwen, 2 voor mannen - overigens werkt druivensap in dit opzicht net zo goed).
De alcohol op zich kan ook geen kwaad.
In witte wijn ontbreken de tannines, omdat de druivenschillen waar die uit komen, niet gebruikt worden bij de productie van witte wijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Rode, dat verlaagt het cholesterol als je een glas per dag drinkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit, met mate zijn ze alle drie even (on) gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rode wijn, uit onderzoek is gebleken dat het drinken van rode wijn de kans op longkanker bij rokers en ex-rokers verkleint. Rokers die minstens één glas per dag drinken, hebben zestig procent minder kans om longkanker te krijgen dan mensen die nooit rode wijn drinken. Bij witte wijn is effect niet aanwezig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Rode wijn bevat looizuren, die werken als anti-oxidanten en schadelijke vrije radicalen afbreken. Ook zit in rode wijn resveratrol. Van die stof is bekend dat hij de ontwikkeling van tumoren kan afremmen. Dat zou de beschermende werking van de drank kunnen verklaren, aldus de onderzoekers.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php