Als je noten wilt leren, moet je dan ook tegelijkertijd een muziekinstrument bespelen?

Toegevoegd na 13 uur:
Het lijkt me leuk om een muziekinstrument te bespelen, maar ben er nog niet achter welke, vandaar bovenstaande vraag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Nodig is dat niet, maar zelf vind ik het steuntje van een instrument wel handig. Voor een krats kun je bij een kringloper vaak al een keyboardje voor kinderen kopen wat je op weg kan helpen.

Toegevoegd na 13 uur:
De keuze van een muziekinstrument is een kwestie van smaak. Zaken als prijs en moeilijkheidsgraad kunnen wel een rol spelen maar zijn van secondair belang voor wie echt ergens voor kiest.
Het al noten kunnen lezen is na de keus mooi meegenomen. Het muziekschrift is universeel en voor ieder instrument (behalve slagwerk) hetzelfde al hebben instrumenten als een piano en orgel behalve de balk met de G-sleutel er ook nog een met de C-sleutel bij.
Hert kan dus niet zo zijn dat je een verkeerd notenschrift zou leren; de balk die je voor de blokfluit gebruikt gebruik je bij de piano (de bovenste) ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

nee. Dat hoeft niet. Maar zonder instrument is het een beetje nutteloos :D Handiger is wel om tegelijk op een instrument te leren hoe je de verschillende tonen speelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij noten wilt leren lezen om van bladmuziek te kunnen zingen, hoef je geen instrument te bespelen. Anders wordt het als je wel van plan bent om uiteindelijk een muziekinstrument te gaan bespelen. In dat geval zou ik het tegelijkertijd doen. Kun je de noten meteen in praktijk brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, het is ook handig om noten te kunnen lezen als je gaat zingen! De mensen die meezingen in het koor waar ik op zit hebben veel meer moeite een nieuw stuk aan te leren dan degenen die noten lezen. Zij moeten het feitelijk uit hun hoofd leren en dat duurt langer.

Toegevoegd na 15 uur:
Na het lezen van je toevoeging geef ik als tip: Begin met blokfluit, dat is altijd een goede basis. Is bovendien geen duur instrument, en je komt gelijk te weten of een blaasinstrument iets voor je is.
Amadea
13 jaar geleden
Nee hoeft niet,
Maar iedereen heeft een instrument...
Je stembanden!
Je kan ook zangnoten leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet, maar het leert sneller als je het ook uitvoert in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet nodig, alleen waar wil je het dan voor gebruiken? Meestal leer je noten te lezen als je een instrument gaat bespelen of gaat zingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een keyboardje erbij is wel aan te bevelen. Je moet toch echt wel horen, hoe een toon klinkt. Anders blijft het theorie.
Je kan je gewoon eenvoudig houden aan het met een vinger een toets aanslaan om de noten en de nootafstanden te leren. Later kan je met een hand loopjes oefenen, die je dan weer kunt zingen.
Tenminste zo heb ik het gedaan. Ik kan echt niks spelen, maar nu kan ik vrij aardig de bladmuziek bij het zingen hanteren.

Toegevoegd na 8 uur:
Op de muziekschool leren ze de kinderen noten lezen aan, met behulp van het bespelen van een blokfluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet nodig. Je kunt ook gewoon leren om partituren te lezen. Maar waarom zou je dat doen als je toch niet van plan bent om een instrument te gaan bespelen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het geleerd met blokfluit omdat mijn moeder dat wilde. Ik vond het super stom en ik kan nu na 5 7 jaar waarschijnlijk niks meer, maar noten lezen kan ik nog steeds. Het heeft dus wel geholpen.