Hoe raak je bekend in de muziekwereld?

Ik heb een nummer gemaakt met Ableton. Nu vroeg ik me af hoe ik m'n nummer in de iTunes Store krijg. Moet ik Apple daarvoor mailen, bellen of op hun site iets doen? Als ik mijn nummer in iTunes krijg, kent niemand het nog. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik word opgemerkt door mensen? Ik wil niet bekend staan als een DJ, liever als een artiest die muziek maakt via een computer. DJ's hebben vaak een slechte naam. Mijn muziek is ook niet alleen maar door de computer gemaakte beats. Ik gebruik ook piano samples en mijn stijl is een beetje alles door elkaar. Niet alleen pop, ook jazz etc. Weet iemand hoe ik bekender raak in de muziekindustrie? Heeft iemand een idee hoe al die Nederlandse DJ's bekend zijn geworden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
5K
Amadea
11 jaar geleden
Merkwaardig dan dat Nederlandse dj's het internationaal zo enorm goed doen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DJ's worden soms beschreven als rijke arrogante patsers die geen verstand van muziek hebben en maar op een paar knopjes duwen en dan een nummer hebben. Ik heb niks tegen DJ's, maar sommige mensen hebben het niet zo op DJ's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keyboard aansluiten op computer, telt dat ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus geen DJ maar een "keyboard op computer aansluiter"?
:)
Sorry hoor, maar zo'n beetje iedereen doet dat (of is DJ)
http://www.bt-studio.nl/nieuws/jezelf-onderscheiden/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DJ's maken vaak beats met een keyboard en dat andere geluiden onder elke toets zetten. Ik bedoel echt met 'piano geluiden'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook. Of je nou een "echt" instrument of een gesampled instrument (op computer) bespeeld maakt niet uit.
Gaat om WAT je maakt (niet hoe).
Of de massa het ook mooi vindt is een ander verhaal.
Probleem tegenwoordig is dat IEDEREEN dit doet en dus dat het steeds moeilijker wordt om jou te laten horen...
Is veel "likes" een populair gast met veel "vrienden" of iemand die iets bijzonders maakt? Dus maakt naast die 'nummer' maar lekker meer muziek en geniet er van.

Antwoorden (4)

Doe eens een upload aan youtube. Promoot via vrienden via facebook, laat ze vooral delen. Stuur een demo aan de bekende stations, maatschappijen, doe mee aan voh. En je moet vooral doorzetten maar ook geluk hebben. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel optredens doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook proberen om bij De Wereld Draait Door op te treden, weet niet precies hoe je dat moet regelen, maar je kunt in ieder geval op de website kijken. Heel veel mensen die ook bekend willen worden doen dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi,

Als artiestenmanager moet ik zeggen dat het in je eentje onmogelijk is om bekend te worden in de muziekindustrie. Onthoud dat muziek maken de laatste 15 jaar zeer toegankelijk is geworden voor iedereen die een beetje handig is met een of meerdere DAW programma's. Hierdoor is de concurrentie moordend als je erboven uit wilt steken omdat bij wijze van spreken iedereen vandaag de dag muziek kan maken.

Mocht je toch erboven willen steken moet je ten eerste kennis hebben over wie je bent, wat je wilt doen, wat maakt jou uniek. Heb je skills, motivatie en doorzettingsvermogen om nu naar voren te treden. Wat maakt jouw tot rolmodel als artiest zijnde waardoor je geld/bekendheid uit je muziek kan halen.

Als manager moet ik daar voortdurend op hameren, ook al zijn het cum laude afgestudeerde professionals van het conservatorium. De muziekindustrie is een relatief kleine wereld en als je de juiste mensen om je heen kent kom je al een heel eind. Je moet dus eerst ervoor zorgen dat je bij de juiste mensen opvalt voordat je je focus verlegd op het grote publiek. Het punt is namelijk dat het niet makkelijk is om een netwerk binnen deze wereld op te bouwen en dat het veel tijd kost.

Onthoud dat je middelen als Itunes en Spotify pas moet gebruiken als je weet dat het financieel verantwoordelijk is. Voor deze stap zou ik toch aanraden eerst aan wedstrijden mee te doen (festivals en competities) en proberen jezelf via nieuwe media (Facebook, Twitter, Linkedin) te promoten.

Bijna alle taken die je kunnen helpen aan bekendheid/geld wordt vervuld door een artiestenmanager. Zoek iemand die je wilt helpen in de grote stappen en die vertrouwen in je heeft als artiest. Het vertrouwen die zo'n persoon in je kan hebben moet je zelf opbouwen door prestaties neer te zetten in je trackrecord/portfolio.

Zoals je al leest is het niet makkelijk en is het heel hard werken. Ook geluk/kennis om op de juiste tijd en juiste plaats te zijn met je handelingen spelen een rol. Om deze reden zijn er maar weinigen die echt bekend zijn bij het grote publiek maar zijn ze ook idolen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het is dat ik op de mobiele versie zit, anders had ik je een plusje gegeven!