Welke dingen in de film Amadeus komen WEL overeen met wat er echt gebeurt is?

Zoveel mogelijk dingen graag :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

W.A. Mozart heeft geleefd, dat is een feit. Voor de rest durf ik mijn hand niet in het vuur te steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Mozart heeft geleefd
- Hij is getrouwd met Constanze

Voor de rest is er een heel verhaal omheen bedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest opvallende aan 'Amadeus' is, dat de film in wezen helemaal niet over Mozart gaat, maar over Antonio Salieri, hofcomponist van keizer Jozef II. Salieri realiseert zich dat zijn eigen muziek nooit meer dan middelmatig zal worden, en hij besluit Mozart te vernietigen. 'Amadeus' is als biografie volgens de muziekhistorici weinig betrouwbaar, maar als dramatische film bijzonder krachtig. De muziek die je hoort is natuurlijk wél door Wolfgang Amadeus Mozart gecomponeerd, maar zijn levensverhaal leer je niet kennen door deze film. Dan kan je beter een boek lezen, bijvoorbeeld:
Het Mozart compendium : volledig overzicht van leven en muziek van Wolfgang Amadeus Mozart. Baarn : Tirion, cop. 2005. Een allesomvattend naslagwerk over het leven en werk van Wolfgang Amadeus Mozart, samengesteld door een twintigtal deskundigen van naam. Zij schrijven over zeer uiteenlopende onderwerpen, zoals over het uiterlijk en karakter van de componist, zijn handschrift, de sociale contacten met familie en anderen, zijn arbeidsomstandigheden. Het boek bevat daarnaast ook interessante bijdragen over het Europese muziekleven in de tijd van Mozart, en over de grote hoeveelheid literatuur en onderzoek die aan de componist gewijd is. Mozarts muzikale stijl wordt uitvoerig belicht, waarbij alle composities kort worden besproken. Dit Mozart-naslagwerk is bijzonder informatief en lezenswaardig, en daardoor uitermate geschikt voor de muziekliefhebber.
Amadea