Wanneer gaat een citruspers de andere kant op draaien?

Als je druk zet op de pers gaat deze een bepaalde kant op draaien, maar als je dan even geen druk zet en dan weer verder wil persen, draait hij ineens de andere kant op. Echter is de kant waar hij op gaat draaien nooit in het zelfde patroon... Hoe wordt dan bepaald welke kant de pers op moet draaien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent kennelijk niet de enige met dit "probleem"....een (logisch) antwoord lijkt er niet te zijn. http://www.peterkraft.nl/ook-leuk/gut/
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Waarschijnlijk om mensen het gevoel te geven dat ze handmatig persen. Ik heb zo'n dingetje van blokker plastic op een bakje. Als ik het de hand pers draai ik 180° links en dan weer 180° rechts (of andersom) anders moet ik om het bakje heenlopen. Laatst gebruikte ik een keer de elektrische pers van mijn ouders, ding uit jaren 70. Dat voelde best raar alsof er minder sap uit kwam...wat overigens niet zo was.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat ding van mijn ouders draait maar een kant op trouwens.
paulus811
8 jaar geleden
Als de pers maar 1 kant op draait zit er nog een beetje sap tussen de vliesjes die tegen elkaar worden gedrukt. Door tegengesteld de draaien worden die vliesjes geopend en kunnen de laatste drupper eruit worden geperst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo'n citrus pers is inderdaad een raar ding. Die van mij draait ook random

Het beste antwoord

Er zit een synchroonmotor in zo'n pers, die heeft van nature, als er verder geen aanpassingen zijn gedaan, geen voorkeur welke kant hij opdraait. Draait dus bij het starten willekeurig de ene of de andere kant op. Je kunt de altijd dezelfde kant op laten draaien m.b.v. een extra wikkeling, al of niet met condensator, of simpelweg door een veertje of palletje te gebruiken. Als de motor de verkeerde kant op start blokkeert het palletje hem en gaat de motor vrolijk de andere kant op draaien.
Voor een citruspers maakt het geen barst uit welke kant hij opdraait, aanpassingen zijn dus niet nodig, dat houdt het simpel, betrouwbaar en goedkoop. Veel motoren in bijv. spiegel-(disco)bollen of draaiplateau's gedragen zich hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar hoe wordt die willekeurigheid dan bepaald? Ik heb altijd geleerd dat random niet bestaat bij elektronica... Maar goed, dit is waarschijnlijk niet te beantwoorden. In ieder geval bedankt voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jawel hoor willekeurigheid bestaat wel, ook in de elektriciteitsleer. (Dit is geen elektronica). In dit geval hangt het er vooral vanaf hoe de spoelen exact tegenover elkaar staan. Staat het ene paar net een honderdste mm dichter bij elkaar dan de ander, dan is de aantrekkingskracht tussen die 2 nét iets groter en gaat ie dus gaat ie die kant op. Hoe soepel de as draait speelt dan ook nog een rol, daarom kun je 'm ook relatief makkelijk de andere kant op laten draaien. Belast 'm zwaarder dan ie leuk vind en hij keert de draairichting meteen om! Daarom werkt dat met dat palletje dus ook goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aaah oke, bedankt!