wat gebeurt er als je een dock tegelijk met batterijen en netstroom laat lopen?

Ik heb een dock die tegelijk ook de iPod oplaad, maar aangezien mn iPod vaak al vol is wil ik de dock op AA batterijen laten werken. (Dan laad ie de iPod niet meer op nl) ik vroeg me alleen af wat er gebeurd als je die batterijen erin liet zitten en m dan weer gewoon op netstroom aansluit, verbruikt ie dan nog batterijen of alleen netstroom? En is het slecht voor de batterijen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het docking station heeft dus naast de netaansluiting ook een eigen batterijvoeding, zo lees ik je vraag.

Dan gebeurd er het volgende...: De voeding elektronica in het apparaat regelt zelf waarvan de benodigde stroom vandaan gehaald wordt waarbij de netstroom de 1e prioriteit heeft.
Dus zodra het apparaat aan het stopcontact hangt dan wordt de batterij voeding automatisch uitgezet. En omgekeerd, zodra de netvoeding eruit wordt getrokken dan schakelt het apparaat weer over op batterij voeding. De batterijen worden dus tijdens netstroom gebruik niet belast en lopen geen schade op.

Maar, als het apparaat over een laadfunctie beschikt die z'n eigen (oplaadbare) batterijen kan opladen als het aan de netstroom hangt dan mag je geen gewone Alkaline batterijen gebruiken maar moeten dat Ni-Cad of LI-ION oplaadbare batterijen zijn. ( het te gebruiken type staat in de handleiding of op het apparaat zelf)
Maar dit geldt alleen als het docking station zelf met oplaadbare batterijen werkt.