Hoe kan ik vrij te ontvangen zenders ontvangen?

Op de website van Canaldigitaal staat dat je voor de gratis (free-to-air) zenders een triplesat nodig hebt. Maar dat kan toch ook met een 60cm schotel met duo lnb? Kan iemand mij hier iets over uitleggen? En is er misschien ook een app die ik op mijn smartphone kan installeren om te kijken of ik wel satellietsignalen kan ontvangen?
Bij voorbaat mijn dank.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ps: Bij Canaldigitaal wordt namelijk niet aangegeven of ik een astrasignaal op mijn adres kan ontvangen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

hoe groter de schotel des te beter de ontvangst. Vooral bij slecht weer is een grote schotel aan te raden. De free-to-air zenders zijn zonder smartcard te ontvangen, je hoeft dus geen kaartje te kopen. Ook met een enkele lnb zijn die te ontvangen. Alleen zitten de zenders verdeelt over meerdere satellieten, dus wanneer je ook de regionale zenders wilt ontvangen heb je een duo nodig. Wil je ook de Engelse zenders(hotbird) dan heb je dus drie koppen nodig. Of je moet een draaibare schotel nemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je schotel moet wel vrij zicht hebben op de satelliet, er mogen geen bomen of andere objecten in het zicht zitten.
Alle drie de satellieten zijn te ontvangen in Nederland/België