Waarom raakt mijn telefoon "in de war" aan de lader met de omvormer?

Ik heb een - okee, oude - Iphone 4S die ik voornamelijk thuis aan de lader gebruik om met de kinderen en mijn man te Telegrammen (voorheen Whatsappen) en berichten te sturen. Dat gaat altijd prima zonder problemen.

Echter, de laatste tijd heb ik door omstandigheden een paar keer de telefoon in de auto aan de lader gehad/moeten hebben, en als ik hem DAN wil gebruiken (dus AAN de lader ) is het ding helemaal Harrie Indewarrie. Althans, als ik probeer hem te gebruiken. Hij start andere apps op, draait ongewenst telefoonnummers, toont profielen, van alles behalve wat ik bedoelde te doen.

Dit gebeurt dus ALLEEN in de auto als hij AAN de lader zit. Los is het weer okee. Maar met een bijna lege telefoon is steeds het stekkertje er uit trekken in een belangrijk gesprek niet heel handig. Wat kan dit veroorzaken, en kan ik iets doen om te zorgen dat het niet gebeurt ?

Het gaat dus om dezelfde kabel en stekker waarmee hij thuis WEL gewoon aan de lader functioneert, en ik gebruik niet de sigarettenaansteker maar een echte 12/220-omvormer. (En, ten overvloede, natuurlijk alleen als passagier ;-))

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Cryofiel
7 jaar geleden
Is die omvormer gestabiliseerd? De 12 Volt van een sigarettenaanstekeraansluiting kan namelijk nogal heftig variëren. Er kan kortstondig best 18 V op die aansluiting staan. Als jouw omvormer niet stabiliseert, worden diezelfde veranderingen doorgegeven aan de uitgang - misschien nog wel versterkt, omdat de omvormer niet alleen de spanning omzet, maar ook gelijkspanning omzet in wisselspanning.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij zit niet op de sigarettenaansteker ; hij is ergens anders - op een voor mij niet bekende plaats - aangesloten op de stroomvoorziening van de auto. Zou ik mijn man moeten navragen als hij weer naar huis mag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou voor een paar euro een sigarettenaansteker>microUSB lader kopen. Is ook veel logischer dan 12V>220V>5V. Meer schakels is meer kans op fouten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En naast 12V>220V>5V is het ook nog eens DC>AC>DC. Zal vaak goed gaan hoor, maar technisch komt er heel wat bij kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat heb ik vroeger wel eens geprobeerd ; heeft me bijna een tablet gekost. Batterij heeft daar een waanzinnige optater van gehad. Daarom gebruiken we nu de omvormer. De tablet heeft overigens nergens last van, samsungtelefoons ook niet, alleen de Iphone.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gok dat jouw laatste reactie dat het hele puzzeltje compleet maakt.

Antwoorden (1)

Een autoaccu en -dynamo genereren 12V (soms 24V) gelijkstroom. Een omvormer moet daar 220V wisselstoom van maken. Idealiter gebeurt dat ook met een mooie sinusvormige golf. Deze laatste is echter moeilijk te produceren vanuit een constante gelijkstroombron. Vaak worden dat 4-kante blokken of zaagtandachtige vormen.

Voor veruit de meeste apparaten is de vorm van de spanningsgolf nauwelijks van belang, maar computerachtige elektronica is juist van kleine spanninkjes afhankelijk om de '1-tjes' en '0-tjes'te onderscheiden.
Het capacitieve scherm (wat de 'touch' van je vingers registreert) is nóg gevoeliger voor vervuilde spanningen.

Wanneer ik je verhaal lees lijkt met name dat laatste van toepassing.

Door de vuile laadspanning ontstaat er als het ware ruis in de elektronica waardoor valse 'signalen' ontstaan. Die valse of verkeerd gelezen signalen worden wel als echt verwerkt en voila je telefoon lijkt van het padje af te zijn.

Je zult dus een omvormer moeten kopen die een schoon, sinusvormig signaal afgeeft, of rechtstreeks op de gelijkspanning aan moeten sluiten met een USB-lader in de sigarettenaansteker, of rechtstreeks op de accu (wel via een zekering) aangesloten.