kan ik alleen filter op een camera lens krijgen als het een groot hoek lens is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Nee, filters kunnen op bijna alle objectieven gezet worden.
Juist sommige groothoek objectieven geven problemen! bijvoorbeeld omdat de frontlens te bol is, maar ook omdat de opnamehoek groot is, krijg je soms in de hoeken de rand van je filter in beeld.
Belangrijk is de goede maat, in mm van ± 17 t/m wel 120mm zijn ze te koop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, je heb filters (UV en polarisatie) voor alle lenzen. Je moet alleen de juiste maat weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welnee, een filter is niet voor een bepaald soort objectief bedoelt. Er zijn wel verschillende soorten met verschillende functies, maar zolang de diameter (mm) van jouw objectief even groot is al die van de filter zal het gewoon passen.