Hoe kan ik oude foto's uit een foto-album van vroeger het handigste digitaal maken OF anderzijds back-uppen?

Ik wil er graag voor zorgen dat ik mijn oude foto's van vroeger niet kwijt kan raken en het zou me daarnaast leuk lijken een digitaal album (oid) van ze te maken.

Stuk voor stuk inscannen lijkt me alleen niet de makkelijkste manier... Heeft iemand misschien een handige tip? Zijn hier bedrijven voor of kan dit ook gewoon bij de hema?

Toegevoegd na 14 minuten:
Liefst in zo goed mogelijke kwaliteit :D (Foto's van de foto's maken al gedaan en dat lukte niet mooi, erg veel moeite voor matig resultaat)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
12.1K

Het beste antwoord

Ik weet niet of je al een flatbedscanner bezit, anders een aanschaffen, niet te goedkoop, kijk wat je je kan permitteren. Daarna je foto's 1 voor1 of met enkele tegelijk op deze scanner inscannen en met behulp van een fotoprogramma verwerken tot goede platen die je dan opslaat.
Zorg dat je de resolutie goed kiest. Niet te groot, maar zeker niet te klein, de eerder genoemde 300 DPI is dan voor het eindproduct, als je de foto bijvoorbeeld twee maal zo groot wilt scannen als het origineel 600 DPI kiezen. Als de foto kleiner mag worden, toch met 300 (of meer) scannen, en na bewerking op goede formaat brengen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je kan ze inscannen met een flatbed naar je pc.
je kan ook een foto van de foto's maken en zo op je pc zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een flatbed? Gewoon een scanner/printer? Of specialer? Via google word ik niet wijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is een scan apparaat waar je de foto op legt een soort kopieerapparaat.
die zijn niet duur en kunnen altijd handig zijn.
http://www.conrad.nl/ce/nl/FastSearch.html?search=flatbed%20scanners&WT.mc_id=google&insert=8J&WT.srch=1&gclid=CMii7rCciLMCFcfMtAod8y4A6A
Het scannen is een bezigheid wat je makkelijk zelf kunt of laten doen, het blijft tijdrovend.
Als je het zelf doet kun je het beste een all-in-one printer kopen uit het duurdere segment, die worden voor een habbekrats aangeboden op Marktplaats ivm de inkt.
De scanfunctie is echter gratis en zeer goed.
Je kunt de resolutie instellen op 300 dpi , dat is drukwerkkwaliteit en de bestandsgrootte is dan acceptabel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt erg veel eisen: veel kwaliteit en geen werk! Lijkt mij niet haalbaar! Ik heb vroeger, in het analoge tijdperk erg veel van dit soort dingen gedaan. Het is natuurlijk een repetitive handeling zeker als je veel foto's moet reproduceren. Ik gebruik een reprostandaard voor de camera. Om het geheel een wit doorschijnend papier, b.v. bakpapier. Dit doe je om reflecties op de glanzende foto's te voorkomen. Eventueel kruislings belichten met 4 identieke lampen. Zorg dat de foto beeldvullend in de zoeker te zien is en scherp wordt weergegeven (mogelijk macrobereik). Zorg dat de foto vlak ligt. Bij gelijke formaten kun je een aanslag maken. Zo kun je snel van foto wisselen. Ik neem aan dat je werkt met een fatsoenlijke camera anders wordt het moeilijk. Op de computer kun je dan nog met een programma als Photoshop e.e.a. corrigeren. Op die manier kun je zelfs een betere kwaliteit krijgen dan het origineel. Scannen kan natuurlijk ook. Per foto of per meerdere foto's naast elkaar die je later weer in een fotobewerkings programma kunt scheiden. Ik ben voor de eerst beschreven methode.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf zou ik toch gaan voor het maken van foto"s van je fotos.
Je hebt hiervoor wel een SLR camera nodig, want je moet de opstelling goed maken. Qua licht moet die constant zijn, de camera instellingen moeten handmatig zijn, evenals de witbalans, de zoom en de focus.
Dat kost dus veel tijd om goed te krijgen. Maar heb je het eenmaal goed, dan is het niets anders als de ene foto neerleggen, klik, foto wisselen, weer klik, enz. Alles is namelijk hetzelfde en je kunt zo in no time wel 100 fotos achter elkaar doen.

Maar betere kwaliteit als het origineel zal je nooit krijgen. Wel een benadering.

Je kunt ook een brandkluis kopen en de fotos daarin bewaren. Is tevens ook lichtdicht, zodat de fotos zelf niet snel vergaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op deze manier de kwaliteit wil krijgen die een redelijk goede scanner geeft, heb je geen spiegelreflex nodig, maar een reproductie camera. Ik heb 50 jaar ervaring, en voordat er scanners waren heel vaak oude foto's gereproduceerd, met spiegelreflexen en speciale lenzen en lampen, maar altijd heb je verlies. Contrast wordt minder en de scherpte gaat achteruit. Bovendien zijn slechts hel weinig SLR's in staat het hele beeld in de zoeker weer te geven (kan wel met liveview), waardoor je altijd te veel of te weinig in beeld krijgt.
Nee, een (redelijk)goede scanner doet dat beduidend beter en vele malen sneller (in combinatie met een goed foto-programma op de pc).