60 seconde of 1 seconde langste sluitertijd? wat is het verschil bij een digitale compactcamera?

Ik ben digitale camera's aan het vergelijken. de kortste sluitertijden komen aardig overeen met de meeste camera's maar de langste sluitertijden verschilt tussen 1 en 60 seconde. Een behoorlijk verschil. Wat is wat? En wat is wanneer beter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.3K

Antwoorden (3)

Indien je niet van plan bent om je echt bezig te gaan houden met fotografie maakt dit voor jou helemaal niks uit. Een sluitertijd van 60 seconden houd in dat als je op het knopje hebt gedrukt om de foto te maken de sluiter in de lens (waar het licht doorheen valt in je camera) daadwerkelijk 60 seconden open staat. Bij de andere camera is de langste tijd 1 seconde. Een lange sluitertijd kun je gebruiken als je de camera handmatig instelt en bijvoorbeeld onweer wilt gaan fotograferen met behulp van een statief. Maar om nog even op je vraag terug te komen, dit maakt alleen een verschil als je écht hobby matig wilt gaan fotograferen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lange sluitertijd ga je niet veel gebruiken denk ik, of je moet een landschap in een donkere omgeving willen maken en niet willeninleveren op je resolutie, immers hoe langer de sluitertijd hoe meer licht er opgenomen wordt, wel moet je dan gebruik maken van een statief omdat anders alles wazig wordt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt behoorlijk, maar in de praktijk gebruik je die bijna niet.
Bij 1 sec (zelfs bij 1/15s) heb je al een statief nodig. Welke dus bij compact camera's bijna niet wordt toegepast. Mensen met een statief werken meestal met SLR camera's.

In dat kader is het niet zo een groot verschil. Of je nu 1s op statief staat of 60s (met eventueel een keukenwekker).

Dus wanneer heb je sluitertijden nodig van 1s of langer? Bij nacht opnames. Zal je dat van plan zijn, heb je een statief, neem je de tijd en het geduld om zo een foto te maken.
Als je geen optische zoeker hebt, kan je bovendien moeilijk het beeld kaderen, omdat het schermpje vol zal zitten met ruis. Scherpstellen is bijna helemaal niet meer te doen.
Allemaal eigenschappen die er niet zijn met een SLR.

Ik zou hierop geen keuze maken. 1s is prima, 60s ook. Vaak hebben de camera's wel een bulb functie zodat je zelf de sluiter kan openhouden en met een keukenwekker is die 60s zo ingesteld.

--- Nu wordt ik wat erg technisch, dus afhaken mag---

Het maakt helemaal geen verschil of je nu 57s krijgt, 50s of 70s.
In het rijtje van de sluitertijden ga je van 1s naar 2s, 4s, 8s, 15s, 30, 60. Waarbij 30->60s 1 stop is. Dus 50->60s is dus nog geen fractie van 1 stop en 60->70s nog minder (volgende stop is 120s).

Heb je trouwens een belichting berekend voor 60s, dan moet je dit toch x1.5 doen, omdat bij heel weinig licht (boven de 30s dacht ik), de sensor nog minder het licht kan opvangen. Dit wordt gecorrigeerd door nog extra langer de sluiter open te houden.
En bij die hele lange sluitertijden, is het ruis automatisch veel hoger (zeker bij compact camera's en de kleinere sensoren).