18x optische zoom, aan hoeveel millimeter staat dat gelijk als je het vergelijkt met losse lenzen?

Momenteel fotografeer ik met een digitale compactcamera met 18x optische zoom.

Maar ik ben van plan om een digitale spiegelreflexcamera aan te schaffen. Om een beetje een idee te hebben wat voor bereik ik met mijn huidige camera heb zou ik graag willen weten hoeveel millimeter gelijk staat aan 18x optische zoom?

Ik overigens te denken aan lenzen tot een bereik van 400mm of zelfs 500mm. Grote verbetering of 18x optische zoom niet veel minder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
6.2K

Het beste antwoord

14X betekend dat er een factoor 14 verschil zit in minst en meest gezoomde foto. Dus bv een TAMRON lens van 18mm tot 250mm is een 14X zoom lens. Afhankelijk van waar de ondergrens ligt, weet je waar de bovengrens van de lens zou moeten liggen. Zonder je compact camera te kennen weet je niet veel meer dan dat.

Tussen compacts en spiegelreflex ligt een wereld van evrschil, welke snel kleiner wordt.

Het veruit grootste verschil ligt hem in lichtgevoeligheid. Je compact is al veel sneller aan het einde van het bereik qua lichtsterkte. Daarnaast is een SLR camera meestel wat stabieler (Grootte, gewicht) wat je scherpte ten goede komt (Minder bewegingsonscherpte), ook alweer door de betere lichtopbrengts van deen DSLR.

Qua resolutie maakt het niets meer uit. Ik heb een 12MP compact & DSLR.

Voordeel bij DSLR:
- Mogelijkheid lenzen en dus zoom / scherpte / MACRO / TELE functionaliteit aan te passen
- Mogelijkheid tot filters
- Groter lichtopbrengst
- Meer instelmogelijkheden (Meestal worden er door amateur DSLR fotografen geen functies gebruikt die niet op een compact zitten!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hangt af tussen welke grenzen je zoomt. Staat op jouw huidige lens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is erg camare afhankelijk. Sommige beginnen later en eindigen later en andere beginnen eerder en eindigen eerder. Moet op je toestel staan in principe. Ik heb een Panasonic Lumix DMC-FZ18 en die heeft een bereik van 28-504mm.

Welk type of merk heb jij als het er niet op staat?

Toegevoegd na 1 minuut:
Geen enkele verbetering dan hooguit een kwaliteitsverbetering van je foto's, met losse lenzen. De meeste 18X zoomers zitten rond de 500mm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschilt per camera, vooral de sensorgrootte.
Dit staat in de handleiding van de camera.

Pas op als je een spiegelreflex koopt. Alleen als je een full-size sensor (kleinbeeld 35mm) hebt is een 200mm lens ook echt 200mm.
Maar anders heb je een 1,5x correctiefactor voor Nikon en 1.4 voor Canon.
Dan wordt een 200mm lens in werkelijkheid een 300mm lens op die camera.

Kijk niet puur naar de zoom factor. Je kan ook een stapje dichterbij lopen. Dan krijg je spannendere foto's.
Zelf fotografeer ik het liefst in groothoek (18-55mm, met de 1,5x correctie erbij rekenen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk hebben beide camera's aantrekkelijke punten, voor de één zijn dat de Mpukkels voor de ander het zoom-bereik bv, en dan is er nog de keus van de hoeveelheid pecunia's die je wilt uitgeven.