Wat te doen wanneer we straks allemaal haantjes krijgen bij onze broedse kip?

We hebben een broedse kip met wel 7 of 8 eieren. Ik hoorde pas dat daar vaak meer haantjes dan hennetjes uitkomen en dat je die maar heel moeilijk kwijt kunt raken omdat haast iemand die (erbij) wil hebben.

We hebben de kippen wegens verandering van buiten zolang even in de lege voliere gedaan tot hun eigen verblijf weer terecht is, maar de kip had de eieren dus verstopt achter een stuk boomstam waar ze dus nu op zit te broeden. Ik vindt het ook zo sneu om nu nog de eieren onder haar weg te halen, maar wat moeten we straks met al die haantjes als we er echt zoveel krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

ik weet niet hoe lang de kip al op de eieren zit, en of het een optie voor je is, maar je zou de eieren in een onbewaakt moment flink kunnen schudden.
de eieren komen dan niet uit, en moeders geeft het op een gegeven moment op.
mocht je een paar kleintjes toch wel leuk vinden, dan kan je een deel van het legsel schudden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
kleine headbangertjes ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het maar geen skinheads worden dan :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was dus niet nodig want er lag een eindje verder nog een nestje eieren, en er was maar èèn kip die steeds dan op het ene nest zat en dan op het andere. Volgens de berekening hadden ze voor in deze week moeten uitkomen, maar dat is dus bij geen enkel ei gebeurd.

Andere antwoorden (4)

Even wat groter laten worden en dan op de barbeque. Kip het meest veelzijdige stukje vlees.

Toegevoegd na 14 minuten:
Tip: Kijk ook even vier vragen onder je eigen vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja het probleem is dat als je die hanen houdt, dat je dan pas echt herrie in de tent krijgt. De hanen vechten onderling, want ze hebben per haan circa 6-8 hennen nodig om vredig te kunnen samen leven. Bij de kippen is er ook sprake van een sterke hierarchie die je dan gaat verstoren.

Dus je moet er vanaf of je moet er hennen bij kopen. Een hele mooie haan kun je nog wel verkopen aan een boerderij, maar vooral de wat minder goed bedeelde exemplaren worden geslacht. Laat ze dan gewoon bij de boer achter, die slacht ze dan op een diervriendelijke manier.

Het duurt trouwens wel even voordat je door hebt hoeveel hanen en hennen je hebt. De eerste maanden zie je het verschil niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vetmesten en opeten.

De halve kip die je in de snackbar koopt, is doorgaans ook een haan! Kippen verdwijnen al ze niet productief meer zijn, veelal in de soep.

Anders op marktplaats zetten. Bijvoorbeeld gratis af te halen. Het zal moeilijk zijn om een adres te vinden waar ze een leven lang gelukkig mogen rondscharrelen.

Het is de trieste realiteit. Misschien dat eigenaren van slangen of roofvogels er belang bij hebben.
Eten en gegeten worden is de natuur.

En anders toch de eieren maar weg halen.
Je zult toch zelf een keuze moeten maken waar je het best achter kunt staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou ook kunnen zeggen wat te doen als een vrouw acht zonen krijgt? nou niets , blij zijn en ze goed verzorgen
dan melden de dochters zich zelf aan
als er hanen komen ook goed verzorgen en hopen dat ze niet vechten
je kan ze vanaf het begin uit 1 bord laten eten(pikken)
als ze toch vechten dan uit elkaar drijven
veel succes.