Mijn hond heeft een andere hond gebeten, wie zit fout?

Ik heb had mijn vriend mijn hond laten meenemen naar zijn huis. Hij liet haar uit op de dijk, aangelijnd. Mijn vriend weet dat mijn hond haar eigen ruimte nodig heeft en dat je haar dus niet bij een andere onbekende hond moet laten als ze is aangelijnd, of dat hij haar een muilkorf aan moet doen (wat hij weigerde). Mijn vriend heeft hier niet naar geluisterd en daardoor heeft mijn hond een andere hond gebeten. Vervolgens is mijn vriend enorm kwaad geworden op mijn hond. Ik schrok hier erg van toen hij dit vertelde. Ik wilde hem uitleggen waarom hij het niet op deze manier kan aanpakken met mijn hond. Hij wilde niet naar me luisteren en werd ook erg kwaad op mij omdat ik de schuld bij hem leg en niet bij de hond.
Ik vertrouw hem niet meer met mijn hond en hij mag haar niet meer meenemen.
Of zat ik fout en is wat er gebeurd is de schuld van mijn hond of van mij?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Het is bijna nooit de schuld van de hond maar van de eigenaar.
Africhten of opvoeden noemen ze dat geloof ik.
Een agressieve hond meegeven aan iemand die er niet mee overweg kan is niet handig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn hond is een opgevoede hond. Vanwege een trauma die ze heeft, voordat ze bij mij kwam, is het niet mogelijk om haar aangelijnd bij een andere onbekende aangelijnde hond in de buurt te laten.
Hier houd ik dan ook rekening mee en verder doet ze het prima.
LeonardN
4 jaar geleden
Jij bent de eigenaar en zal dus in eerste instante verantwoordelijk worden gehouden.
Los van dat is het natuurlijk het niet luisteren van je vriend dat deze situatie zich voor kon doen.
Als je echt hem opgedragen hebt de muilkorf om te doen en hij heeft dat geweigerd heeft hij dat risico geaccepteerd.
Rieneke1
4 jaar geleden
Je hebt gelijk dat je je vriend niet vertrouwt met je hond, en ik zou de hond zeker niet meer aan hem toevertrouwen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat ik verantwoordelijk ben is duidelijk. Ik geef niet voor niets instructies aan mijn vriend. Daarom sprak ik hem er op aan, maar daar is hij nu kwaad om.
Hij vind de hond verantwoordelijk voor haar uiting naar de andere hond. Dat vind ik de omgekeerde wereld en kwaad op de hond worden zal haar gedrag niet verbeteren of zelfs verergeren ben ik bang.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik weet niet of de hond wel of niet goed is opgevoed. Dat is de vraag ook niet. Naar mijn mening ligt de "schuld" bij je vriend. Jij kent je hond en hebt hem naar aanleiding daarvan duidelijke instructies gegeven en meneer vond dat onnodig. Zie hier het gevolg, en dan ook de schuld nog afschuiven. Feit blijft: "Waren jouw instructies opgevolgd, was dit niet gebeurd." De hond weet niet beter. Je vriend had wel beter moeten weten. Extra vervelend voor jou dat je hierdoor geen vertrouwen meer hebt in je vriend. Maar daar geef ik je wel gelijk in.
erotisi
4 jaar geleden
natuurlijk ben jij als eigenaar aansprakelijk. De eigenaar is altijd aansprakelijk voor zijn dier, ook al is de eigenaar niet aanwezig als er schade aan iemand anders wordt berokkend. Deze aansprakelijkheid voor dieren wordt risicoaansprakelijkheid genoemd. Betreft het een ongeval door de eigen energie van het dier en heeft het slachtoffer zich niet onvoorzichtig gedragen, dan moet alle letselschade van het slachtoffer worden vergoed.
Niettemin zou het nog kunnen zijn dat in geval van bijvoorbeeld een aanlijngebod de andere partij eigen schuld heeft, zodat er niet voor alle schade aansprakelijkheid is.
Hiernaast zou je nog kunnen overwegen, als de relatie met vriend ten einde is bijvoorbeeld, om jouw aansprakelijkheid weer te verhalen op je vriend op grond van onrechtmatige daad of wanprestatie omdat hij zich niet aan jouw instructies heeft gehouden.
Voor deze laatste kanttekeningen dien je je wel beter te laten adviseren......
https://letsel.info/aansprakelijkheid-voor-dieren/

Antwoorden (4)

Uiteindelijk zal de eigenaar van de hond moeten opdraaien voor de kosten na een bijt-incident, maar als jij een WA verzekering hebt (en die zou je moeten hebben als er een ander levend wezen onder jouw verantwoordelijkheid valt), dan valt dit daaronder en kun je het claimen bij je verzekering
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gelukkig is de gebeten hond niet gewond. Maar het is ook niet mijn vraag wie er schade moet betalen.
Als jouw aangelijnde hond een andere hond bijt die niet is aangelijnd, dan ben jij ( of je vriend) niet schuldig. Was de andere hond wel aangelijnd, dan moet je de eigenaar van de andere hond erop attent maken dat jouw hond niet vriendelijk is en mogelijk bij benadering kan bijten.
Dan voorkom je schade.
Mocht jouw hond niet zijn aangelijnd en valt hij een aangelijnde hond aan, dan ben jij schuldig en moet je eventuele kosten betalen.
Jouw vriend heeft waarschijnlijk te weinig kennis van honden en weinig geduld. Jouw vriend moet ook weten dat de hond geen schuld heeft, de begeleider is degene die de boel in de hand moet houden. Als je vriend niet in staat is de hond leiding te geven, moet je hem niet met de hond laten wandelen. Eigenlijk is het dus jouw schuld. Als hondeneigenaar hoor je al deze dingen te kunnen weten en te kunnen inschatten.
Ivana
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Mijn vriend kent mijn hond goed en hij kent de do’s en dont’s omdat we ook samen veel hebben gelopen. Ik had verwacht dat hij op zou letten anders had ik mijn hond niet in vertrouwen meegegeven. Toen ik hem na het incident zei dat hij niet vlak langs een aangelijnde kan lopen met mijn hond was zijn excuus dat het niet anders kon omdat ie op de dijk liep en de dijk is smal. Ik zei hem dat hij dan een veiligere route had moeten kiezen maar hij vind dat blijkbaar niet nodig.
erotisi
4 jaar geleden
Dat in een dergelijke geval een aangelijnde hond de eigenaar niet aansprakelijk is klopt denk ik niet: https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=24670
LeonardN
4 jaar geleden
"Als jouw aangelijnde hond een andere hond bijt die niet is aangelijnd, dan ben jij ( of je vriend) niet schuldig." Bron?
Je vriend zit fout. Je schrijft heel duidelijk, en blijkbaar niet voor niets:
"Mijn hond heeft haar eigen ruimte nodig en dat je haar dus niet bij een andere onbekende hond moet laten als ze is aangelijnd, of dat ze een muilkorf aan moet."
Je geeft een duidelijke aanwijzing, die volgt hij niet op, daarna bijt je hond een andere hond. Je mag blij zijn dat de politie niet langskomt en je hond laat inslapen.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Je mag blij zijn dat de politie niet langskomt en je hond laat inslapen.
https://www.diergeneeskunde.nl/media/filebank/cc6a2fa72edf4a3f91cfd0677b921958/informatie-bijtincidenten.pdf Onzin, de kans dat een licht bijtincident bij een andere hond leidt tot een bezoek van de politie is al haast ondenkbaar, dat de burgermeester dan nog opdracht zou geven tot het laten inslapen is al helemaal ondenkbaar in mijn ogen. Dit is gewoon onnodige bangmakerij.
Ik zou tegen uw vriend zeggen dat hij inderdaad de maatregelen van een muilkorf of andere dingen moet nemen. En er is niet echt een schuld te leggen want iedereen zit hier een beetje fout. U had uw vriend niet naar buiten mogen laten gaan zonder maatregelen. Hij had het moeten zien aankomen en de hond bij zich moeten houden. En de hond had natuurlijk niet moeten bijten.

In het vervolg zou ik de maatregelen wel doen, en beter uitkijken of er een hond aan komt en uw hond bij zich nemen. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld een cursus doen dat er voor zorgt dat u uw hond beter gaat begrijpen en zulke momenten kan verkomen.