Ze eten vooral gras, planten, schors en twijgen van jonge struiken. Er zit voldoende sap in hun eten en daarom moeten ze niet veel drinken. Een konijn eet best harde dingen om zijn tanden te slijten anders worden ze te lang.. Het wild konijn is ook een kleine dief. Als hij kort bij de boer woont gaat hij soms sla, wortelen, kool en andere groenten stelen. Meestal komen ze pas tegen de avond of ’s nachts buiten om te eten dan worden ze minder vlug betrapt.
Paartijd van februari tot oktober.Een mannetje mag met veel vrouwtjes paren. Vrouwtje maakt bedje van gras en haartjes uit haar buikvacht. Dan krijgt ze 5 tot 12 jongen en dit ongeveer 5 maal per jaar. Een vrouwtje kan wel 40 tot 50 jongen per jaar krijgen.
fremar